tirsdag 8. september 2015

Torv i hagejord





http://www.framtiden.no/201504296758/aktuelt/mat/hagejord-er-en-klimabombe.html

            Klikk på bildet over eller følg linken under, så kommer du til artikkelen om torv i hagejord.


Jeg har i mange år brukt kompost fra egen hage til mine planter, men ikke alle kan ha kompost der de bor. Denne artikkelen   gir en oversikt over hvor en kan få tak i jord uten torv i, og der er det dessverre ikke mange muligheter.


"Jorda du kjøper på hagesenteret består av torv som graves ut fra myrer. Det gir store klimagassutslipp. Norske hageeiere blir lurt til å være miljøsvin, mener Framtiden i våre hender. "


NRK 1 sendte også om dette temaet i Forbrukerinspektørene 2.september i år.  Programmet ligger ute som Nett-tv.


Syns vi har et ansvar med å beholde myrene våre, når klimaet er i endring. Vi som hageeiere kan iallefall bidra med vårt. 
(Bildet er lånt fra artikkelen)
                                                                                 
                                                                                       :-)





12 kommentarer:

  1. Ja, jeg leste den artikkelen her om dagen. Jeg var ikke klar over alt jord inneholdt så mye torv, men ser i oversikten du viser til at det finnes noen alternativer som selges uten torv. Da skal jeg handle jord med tanke på det heretter. Fremtiden i våre hender setter fingeren på noe som er veldig viktig! Vi som hageeiere får gjøre det lille vi kan, ja...

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var heller ikke klar over det før i vår en gang. Og ja, vi kan jo gjøre det lille vi som hageeiere kan.
      Ha en fin fredag:-))

      Slett
  2. Det var jeg ikke klar over, takk for opplysningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg var heller ikke klar over det før her i vår.

      :-)

      Slett
  3. Det er veldig bra at det har blitt satt fokus på dette de siste årene. Jeg kommer heretter bare til å kjøpe jord fra miljøstasjonen i kommunen. Og så har jeg heldisvis kompostjord selv også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig bra. Og noen kommuner selger jo jord også. Jeg har også kompost i hagen, så der blir det fin jord.

      :-)

      Slett
  4. Huff ja, men det er godt det blir satt fokus på dette! Vi bruker ta vare på jorden som er på tomten, vi soller den og renser den og tilsetter sand og grus :-)) Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig godt ja! Fint å ta vare på jorda i hagen, og du som meg, bor tett ved sjøen, så vi kan fråtse i tang som gjødsel også.
      Fin fredag til deg:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Godt du sætter fokus på dette!

    Man bør indføre en certificerings ordning sådan at det stadig vil være muligt at få tørv uden at naturen og ressourcerne tager uoprettelig skade.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Myrene er så viktig for klima og utrolig til å holde på vann når det kommer skybrudd. Så vi må ikke ødelegge mere enn vi har gjort.
      Ha en fin fredag:-)

      Slett
  6. Jeg er helt enig med deg, og jeg må dessverre innrømme at jeg har syndet, rett og slett pga kunnskapsmangel. Jeg så programmet, og har etter det tenkt at jeg bør lage egen kompost. Merker imidlertid at jeg har litt "startproblemer". Det spørs nok om jeg må "google" hvordan lage kompost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har nok alle syndet tror jeg. For det er jo ikke før nå siste året, at jeg har fått vite om dette iallefall.
      Det finnes mange gode sider om kompost på nettet, både om varmkompost og kaldkompost. Jeg har kaldkompost. Ellers så har Hageselskapet boka "Den nyttigste hageboka". Der står det endel om kompostering, men også om torvens egenskaper. Som de kanskje må forandre på etterhvert ,)

      :-)

      Slett