tirsdag 22. september 2015









Tomatsesongen er over for i år. Alle plantene har havnet på komposten. Den siste som ble høstet, var Tigrette cherry.  (bildet under)
Vakker liten busktomat med limegrønne blader. Sorten produserer rikelig med små cherrytomater med stripende bicolor farge i rødt/orange og gult. Smaken er litt tam, men veldig dekorativ i salater.
50 – 70 cm høy og passer godt i en krukke på en balkong.
Determinate (skal ikke knipes)


Bildet over her, er av Pinocchio nose, Capsicum annuum. En morsom chiliplante som blir rundt 80 cm høy og får opptil 25-30 cm lange og mange røde chili med god styrke. Scoville 15 000 - 30 000.
Så den skal jeg prøve neste år også.
Jalapenoen, 80-100 cm høy, kommer fortsatt med mange frukter. Samt Explosive ember 45 cm,  og Varigert rainforest 60 cm. Små og sterke chilier dette. Skal prøve å overvintre de, men vet ikke om jeg greier det. Plantene ser flotte fortsatt og gir mye chilier. Og i og med at de ikke er så høye, så passer de fint i et solfyllt vindu.

Er du interesert i chili, så har Elisabeth en flott blogg, Chiliglede:)  Samt en blogg om tomater, pelargonium og mat & plantegleder. Hun selger frø eller bytter.
Veldig inspirerende blogger alle sammen:)




Vel, da må jeg fortsette å jobbe før jeg tar litt arbeid i hagen.  Sola skinner gjennom et tynt skylag i dag, et flott høstvær.  Nytes!                                      


                                                                                             :-)


14 kommentarer:

  1. Selv grønnsaker blir vakkert som bare den når du fotograferer!

    SvarSlett
  2. Morsom tomat :-)) Jeg har lagt tomatdyrkingen på hyllen inntil jeg får opp et glasshus :-)) deilig høst her også. Det er bare å nyte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tomaten er veldig artig, men den smakte ikke så mye da. Jeg kommer heller ikke til å satse på tomater før jeg får drivhus. Slitsomt å ha de i et vindu. Chili derimot, er helt ok i vindu:) Iallefall de små sortene på under halvmeteren.
      Høsten nytes ja:-))

      Slett
  3. Hei! Vi har ganske mange tomater i drivhuset. Den ene sorten er så god at vi går og momser. Så deilig med godt vær. Her har det regnet en god stund, så turen til botanisk hage ble utsatt.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldig du som har drivhus, og da blir det jo mye mere tomater enn i et vindu. Momse tomater er jo kjempegodt da!
      Håper du også får fint høstvær, og kommer deg til botaniske.

      :-))

      Slett
  4. Flott tomat!! Her har det regnet litt i dag, men september har stort sett vært snill mot oss:) Ha en fin høstuke i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Men litt smakløs. September har vært fin her også, bortsett fra noen kraftige byger innimellom.
      :-))

      Slett
  5. Flotte tomat og chili! Her druknet vi i regn i går igjen, så nå er det umulig å klippe gresset her. Hele hagen er som en myr...

    Ønsker deg en fin dag!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Vått til dere enda altså? Her er det 18 grader, endel vind og sol. Varm vind fra sør-øst.
      Håper det tørker opp til deg snart.

      :-))

      Slett
  6. Det var da en morsom chili:) Jeg har fortsatt div. tomater og chili i drivhuset. Du er tydeligvis gladere i sterk chili enn meg. Mine er ca. 1000-1500 på skalaen. Jeg har kjøpt frø av sweet banana (ca 500), som jeg skal så neste år. De er nok mer for meg:) jeg har også lurt på å overvintre en plante eller to for moro. Jeg skal se om det blir plass i vinterhagen først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den chilien har jeg gledet meg til lenge! Og det kommer mange flere også. Chili må en vende seg til, men da vi hadde mindre unger, så spiste vi ikke så sterk chili. Nå er de store, og datteren flyttet ut, så da blir det lettere med sterk mat, syns jeg.
      Du får nok lettere til å overvintre planter i vinterhagen din ja. Jeg skal ha de i huset, så jeg rekner med det blir litt vanskelig. Fikk ikke til å overvintre Bhut Jolokia i fjor iallefall.

      :-))

      Slett
  7. Så kult bilde av chilien! Og lekker tomat :-)
    Har nok både paprika og tomater i drivhuset ennå (grønne fortsatt...som vanlig.....;-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kul chili ja! Og tomaten har flotte farger. Håper du får modnet de grønne tomatene dine før vinteren.
      :-))

      Slett