mandag 7. september 2015








 Mariatistel, Silybum marianum. Hadde egentlig ikke tenk å ha denne i hagen mere, men frøene tenkte anneledes og spirte likevel. Frøene kan ligge i jorden lenge, og plutselig begynne å spire. 
Så da har det nok blitt noen frø igjen der ute fra sist jeg hadde denne planten i hagen.
Den stikker noe helt forferdelig! Ikke grei i det hele tatt. Men utrolig vakker! 
Bladene har jeg ikke bilde av her, men de er hvitmarmorerte. Veldig flotte de også.



 Bjørnerot, Meum athamanticum. En middelalderplante.  Den danner frodige, kraftige tuer.
Den er svært tilpasningsdyktig og hardfør, og klarer seg under de fleste jord- og klimaforhold. Den er også svært langlivet plante. Liker best å stå i ro der den blir plantet.
Denne er ofte å se på gravplasser der jeg kommer fra, men her i Trøndelag ser en den sjelden. Det har hendt jeg har sett den til salgs, men den er ikke ofte å se på gartneriene. Håper flere kan ha den etterhvert.



Nyplukket blader kan brukest som smakstilsetning i mange matretter og ellers der en vil ha karri-smak. 
I hagen er bjørnerot en vakker staude hele sesongen pga. det mørkegrønne frodige bladverket. Den er flott i buketter også.
Både Bjørnerot og Mariatistel er medisinplanter. 



Et gjenglemt ugress som overrasket med en vakker blomst:) Det er en plante i Epilobiumslekten, samme som Geiteramsen hører til. En eller annen Mjølkeplante, muligens krattmjølke.

                                                                                   Ha en fin ukestart!





12 kommentarer:

  1. Nydelig tistel du viser! Jeg vet hvordan de ser ut, for det er veldig mange jorder i nærheten her hvor den vanlige lilla tistelen vokser, og sender hundrevis av frø hit...Kjenner også til den med varigerte blader, men den vokser ikke her. Vakkert bilde av den siste du viser. Hva er det? :)

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er iallefall vakker denne tistlen. Frøene på denne er for tunge til å komme så langt med vinden, heldigvis må en nesten si.
      Tror jeg fant ut hva ugressblomsten heter.
      En Mjølke av noe slag.
      Fin mandag til deg også :-)

      Slett
  2. Tistelen din var nydelig, da får det ikke hjelpe at den stikker. Jeg er også veldig glad i min bjørnerot, har hatt den i mange år. Men jeg fjerner blomsterstandene etter blomstring, synes at den sår seg litt mye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vakker er den ja:) Så får en bruke gode hansker når en skal luke rundt den. Min bjørnerot har ikke frøsådd seg det jeg kan se, men nå står den i kjøkkenhagen med plankegulv på alle sider. Kanskje det hjelper. Fin er den!

      :-))

      Slett
  3. Tistelen er fin å se på, men jeg fjerner de hver vår, så ikke sauer og særlig små lam skal stikke seg på den. Utenfor sauebeitet får den stå i fred, for den er dekorativ, og veldig "fotogen" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fin er den, og stikke kan den virkelig. Men fotogen er den også ja :-))

      Slett
  4. Kjempefin tistel. Hos meg får de vokse fritt rundt på engene rundt hagen. Du nevnte at fiolfrøstjernen min blomstrer såpass sent på året. Denne står i skyggebedet mitt og det gir god gevinst. Den jeg har stående i solen er nesten avblomstret:)

    Ha en god ny uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne Mariatistelen er flott, så det er litt synd den stikker så himla vondt. Syns den stikker mye mere enn de vanlige tistlene.
      Smart med skyggebed også, jeg har det noen steder. Men der står ikke fiolfrøstjernen, den står i sol.
      Fin uke til deg også:-))

      Slett
  5. Hei!
    Mariatistel er veldig vakker. Rakk å se den blomstre og det vakre bladene før jeg bestemte meg for at den måtte bort.Det var når du skrev at frøene spirte etter mange år i jorda. Har aldri sett på maken til pigger.
    Bjørnerot har vi i hagen. Liker så godt det florlette bladverket.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig vakker. Jeg har tatt endel frø inn og tørket dem. Så om jeg nå vil ha de igjen, så bare legger jeg de i vann ett døgn og sår de i potter. Og så må de jo plasseres der de er minst mulig i veien da,)
      Bjørnerot er en flott plante, som flere godt kunne blitt kjent med.
      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Bjørnerot så jeg for første gang i botaniske hagen i Tromsø for ett år siden og ble forelsket i planten. Men som du sier det er vanskelig å få tak i den. Jeg finner den ikke verken på nettbutikker eller gartnerier her:-(

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ikke så lett å få tak i merkelig nok. For dette er en sterk og flott plante for hele landet. Men kanskje vi kunne bytte noe? Du kan få bjørnerot av meg, så kanskje jeg kan få en liten rot av Firtannveronika Veronica austriaca "Knallblau"?

      :-))

      Slett