lørdag 5. september 2015

Salvier og veronikaer.









 Nå legger jeg bare inn bilder av de salviene og veronikaene jeg har tatt bilde av, så får jeg skrive navn på de etterhvert.







 De fleste blomstrer enda, men noen er avblomstret og da kan en klippe av så de kommer med ny blomstring. Det går nok ikke i år, da blomstringen startet litt for sent.



                                    Alle disse salviene og veronikaene er humlesnadder:)



                       Veldig greie stauder, da de står godt i vær og vind, bortsett fra noen av de høyeste.



                   Og har du en liten ledig flekk i blomsterbedet, er det plass til disse fine staudene.



 I går begynte regnet å komme, og i dag er det noen regnbyger. Men også nesten litt solgløtt:)



 Noen av disse salviene og veronikaene har små fargeforskjeller på blomstene. Ikke så lett å se forskjell på enkelte, men nå håper jeg at navnepinnene fortsatt står der plantene er.



 Torsdagskvelden før det ble mørkt, fikk jeg luket over mye av hagen. Det er godt å få gjort før vinteren, så blir det lettere neste år.



 Ugresset har vokst godt i den kjølige sommeren som har vært, så nå måtte mye bort.



 I dag skal også mye av løken høstes i kjøkkenhagen.Og i natt drømte jeg at jeg gravde opp nevestore hvitløk:) En flott drøm, som dessverre ikke var sann. Men jeg har da for første gang fått til hvitløk i hagen. Riktig nok nesten så store som valnøtter, men de beste hvitløkene jeg noen gang har smakt:)



 Stikkelsbærene begynne å bli modne, og de er kjempegode! Den ble plantet i vår og kommer med røde store bær. Nam:)



 Blomsterbuketter skal inn i dag også, for en vet aldri når første frostnatten kommer. I natt var det 7 pluss, men om det klarner opp mot natten, så faller temperaturen fort ned mot null.



Det er så mye i hagen som blomstrer enda, så de får ikke fryse på lang tid nei. Sommerfugler har det nesten ikke vært i år, bare en kålsommerfugl, aurorasommerfugl og en jeg ikke er sikker på. Aurorasommerfuglen er håpløs å få fototgrafert, da den er en ganske "stresset" sommerfugl. Sitter sjelden i ro. Men fin er den.



                                              Etter hagearbeid må potene vaskes. Det tar tid, ) Men vi har det ikke travelt jeg og katten.Nå kommer forresten sola og himmelen blir mere og mere blå.


                                                                           Ha en fin lørdag:-)




6 kommentarer:

  1. Så mange flotte veronika du har! Takk for tips og bilder av de. Jeg har bare en rosa, men skal kjøpe flere av de til neste år. De er veldig fine og blomstrer veldig lenge.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det har faktisk blitt mange de siste årene. Ja, de er fine, de er humlemat og blomstrer lenge. Og flotte i buketter også.
      Ha en fin søndag:-)

      Slett
  2. Jeg skjønner jeg må ut å handle humleblomster ala dine :-)) Veldig mange fine ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Det må du nok,) Dette er humlesnadder på høsten, og enkle stauder.

      :-)

      Slett
  3. Så mange flotte sorter veronika og salvie du har. Spennende! Min salvie begynner å forsvinne:-( Jeg har likens veronika som er på bildet 7, men vet ikke hva den heter. Jeg har forskjellige sorter veronika, jeg også. Bør begynne å dokumentere før det blir for vanskelig å huske alle navn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Hm..Forsvinner salvien din? Jeg vet ikke så mye om disse salviene, men håper ikke min forsvinner.
      Den blå nr sju har jeg lappen på afktisk, men har ikke fått den inn her enda.
      Ja, før var jeg veldig opptatt av alle navnene, men nå er fokuset mere på blomstene. Selv om det er artig å vite hva de forskjellige heter også :)

      :-)

      Slett