tirsdag 29. september 2015

Kjøkkenhagen i september







I år skulle jeg ikke ha poteter i kjøkkenhagen pga gulmarken. (smellelarver) Men blant fine purrer kom det etterhvert opp potetgras, og jeg lot de stå. 
I går tok jeg opp noen purreplanter, og tenkte i samme slengen at jeg skulle dra opp potetgraset som nesten var oppspist av åkersneglene.
Vips, så hadde jeg utrolige flotte poteter i hånden. De største veide rundt 250 gram, og det er imponerende når jeg har gjødslet med plenavklipp til purrene. Poteter skal vist ikke ha så mye nitrogenholdig gjødsel har jeg skjønt.
Nå må jeg jo grave mere for å se om jeg finner flere i bedet. Artig! Nypoteter er så godt:-)



Det høstes i kjøkkenhagen, og etter at løk mm er tatt opp i det borteste bedet, har jeg brukt det til oppbevaring av stauder gjennom vinteren.



 Fint å kunne ha et sted de kan stå til de får plass i hagens bed. Noen plantes i pottene, andre uten.






Gikk ikke så bra med fennikelsåingen min. Det er første gangen jeg prøver, og denne sorten skulle være hurtigvoksende. Tja, mye grønt og ingen knoll er resultatet...



 Urtene har vokst bra. Det tok litt tid, men så kom det skikkelig i gang ut på sommeren. De to timiansortene jeg har, må få sitt eget bed, for de har spredd seg mye på denne lille plassen.
Har tørket og tørket og tatt de på glass.
Før laget jeg mye urtesalt, men vi bruker så lite salt at det blir bare stående i skapene. Har urtesalt for resten av livet, og mere til tror jeg.



I dag har det vært en nydelig dag:) Sol og 16 pluss. Nå kommer det nok noen vindkast fra stormen lenger nord senere i kveld. Vi er i ytterkant, så det går nok greit denne gangen også.


                                                                   Ha en fin ettermiddag:-)







8 kommentarer:

  1. Flott avling du har fått! Jeg har dyrket poteter i bøtter, og det funker det også :)
    Håper stormen avtar og det ikke blir skader hos deg. I ytterkant høres bedre ut enn midt i :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke så mye, men så skulle jeg ikke ha potet heller i år. Jeg har ikke hatt potet i bøtte, men satte noen i en sinkbalje for noen år siden, og de ble kjempefine:) Skal prøve neste år i flere forskjellige kar.
      Ingen storm til oss, vi slapp ytterkastene. Nå regner det lett, men det meldes vind senere i uka.

      :-))

      Slett
  2. Så mye fint du hadde i hagen. Ja, det vokser poteter under gressavfall. Det har jeg hatt også flere ganger. Håper du ikke får så mye vind. Ha en fin ettermiddag og kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, gress var vist ikke så ille likevel. Trodde at det ble bare potetris når en gjødslet med gress, men dette gikk jo fint.
      Ikke noe vind enda, så vi slapp unna vindkast i hagen. Får se hva som kommer ut i uka.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  3. Så flotte poteter!! Så mye fint du har i hagen :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Nypoteter er himla godt. Sådde også fennikel med samme resultat. I år har kjøkkenhagen ikke vært helt på topp. I går spiste vi en maiskolbe. Det blir kanskje en til i dette fantastiske høstværet.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, nypotet er kjempegodt! Godt å høre at vi er i samme båt med fennikelsåing. Kanskje det var sommeren som gjorde det så dårlig? Mais er kjempegodt! Måtte smake en av de jeg fikk i fjor, selv om jeg får eksem av mais. I år hadde jeg ikke mais. Håper du får flere maiskolber i hagen din.
      Ha det fint:-))

      Slett