søndag 20. september 2015

Humler





Humlene begynner virkelig å bli pjuskete nå når det nærmer seg slutten av september. En kan kanskje gå og stryke de på ryggen og si noen takkens ord om innsatsen i hagen denne sommeren.



 For i år har jeg virkelig hatt humlerekord i hagen min:) Mange forskjellige humler, fra bittesmå til store. Fra helt sorte til veldig lyse humler. Og humlebol i blåmeiskassa. Der har de skiftet på annet hvert år om å bo. Veldig populær kasse tett ved Jackmanii klematisen. Tror det er jordhumle som holder til der i år. 



 Veldig våt humle.

En kveld ramlet en humle ned i halskragen min mens jeg gikk hagerunden i mørket. Trodde først det var en veps, og ba min mann sjekke om det var en brodd igjen på halsen. Men det viste seg å være en liten humle, som kom krypende opp fra sokken min da jeg satte meg i sofaen litt senere.
Jeg hadde sikkert ristet den av meg da den stakk, og så hadde den vel ramlet opp i hageskoene mine, som er av den romslige typen. Gamle sko fra mannen er yppelig til hagesko.




 Humlen tok min mann ut igjen på kattebørsten, og får håpe det ikke er denne her som jeg fant død i kuletistelen i dag, mitt i matfatet. Mett av dage kanskje?




Mange veldig store humler er også på farten på denne tiden. Tipper det er dronninger som skal overvintre:-)

Denne uka har gått fort. Jobb, vedlikehold av huset ( Ferdig! Ja, for i år..)  og på lørdagen var vi på hytta en snartur, for å møte en som skulle se på grunnmuren, som er fra tidlig 50-tall. Den smuldrer bort, så noe må  nok gjøres. Men med en vegløs hytte, strømløs også, så får vi krysse fingrene for å få hjelp.

I dag var vi på Ringve en tur igjen. Veldig mye som blomstrer der i september, og voksklokken hadde kommet i blomst også :) Min har fått en nydelig gul knopp, så jeg håper den vil blomstre snart. Men tenkte å jukse litt med noen små glassruter jeg har stående. Som kan settes over blomsten?

Så har jeg steinlagt et nytt bed. Jeg er ikke helt fortrolig med bare gresskanter inntil bedene, så det blir nok steinkanter på flere bed etterhvert.

Mye løk er høstet, luftløk er satt av småløkene, purrene begynner å bli store. Utrolig mye urter i år. Jeg tørker og tørker.
Frø er sanket også, men enda endel igjen. 

Veldig mye som blomstrer i hagen fortsatt . Syns det er så fint med høstblomstrende stauder. Og ikke minst så er det bra for dronninghumlene og andre insekt som skal overvintre.

Bilder kommer etterhvert. Har bare vært litt datalat denne uka. Og så har jeg ikke bærbar data, men en fast en som står i en krok av stua.

                                                                 Ha en fin søndagskveld :-)







6 kommentarer:

  1. Vakre humlebilder! Jeg har også i år sett utrolig mange forskjellige og ikke minst mengden av de. Tror aldri jeg har sett så mange humler noen gang. Det er jo veldig gledelig at det ser ut som bestanden av de er økende.

    Ha en fin mandag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, ikke sant det er mange humler i år! Men så har vi jo hager med humlesnadder også da. Det hjelper nok på. Og håper de øker i antall utover.
      Fin tirsdag ti deg:-))

      Slett
  2. Hei!
    Det er fortsatt mange insekter i hagen. I år synes det har vært mer enn i fjor. Det kan nesten se ut til at de har tatt seg opp etter den kalde våren.
    Er veldig glad i høstblomstring. Jeg sådde voksklokke i våres, av fem frø spirte to stykker. De stod og stanget en stund og så plutselig bare døde de. Prøver på nytt til våren. I morgen har jeg tenkt meg en tur til Botanisk hage på Tøyen(hvis det ikke regner). Der har de en stor plante. Håper at høstasteren er i full blomst. De har noen store og flotte.
    Vakre bilder. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis er det mye insekt nå, Men mengder av insektsspisende småfuglunger har sultet ihjel her i trøndelag denne sommeren. Veldig synd.
      Hmm.., Voksklokke er kanskje ikke så enkel å få til? Min har fått hus rundt seg, så jeg håper den vil blomstre snart. Planten ser frisk og fin ut, og knoppene er nydelige!
      Håper du kommer deg til Tøyen. Det er en flott Botanisk hage! Jeg var på Ringve her i byen og så Voksklokkene i blomst. Og mye annet spennende.
      Takk:) Fin dag til deg:-))

      Slett
  3. Her er det derimot mindre humler i år, men mange fluer. Beautiful Pictures as usual!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo synd da, kanskje de kommer sterkere tilbake neste år. Du kan kanskje prøve med humlekasser, som settes på bakken rett ved vårkrokusene. Om du googler humlekasser, så finner du mye om dem. De kan enkelt lages eller bestilles på nett.
      Tusen takk:-))

      Slett