fredag 4. september 2015






 Da har vi hatt snekker i huset, igjen. Det som ikke ble ferdig før vinteren kom i fjor, og ikke kunne gjøres pga den kalde, våte sommeren, er nå fikset:-) Og så fikk jeg nesten en hel sekk med betong av snekkeren. Godt å ha til nye prosjekter.



 I dag har det regnet litt, og temperaturen har falt ned endel grader. Men noen er nå trøtte uannsett vær da,)



 Hagen blomstrer fortsatt, og nå har de fleste høstblomstrende staudene kommet i blomst.



 Kuletistlen er så fin, og en skikkelig humlemagnet. I vår trodde jeg musa hadde tatt knekken på rota, etter at det var bygget musebol i sibiririsen ved siden av og gangene gikk der kuletistlen sto. Men to sterke stilker har kommet opp, pluss at den har frødd seg litt unna også:)
Men jeg kjøpte to blå kuletistler i vår likevel, og de har alle litt forskjellige bladverk. Så da har jeg egentlig tre forskjellige av dem.



 I urtebedet blomstrer Merian, og den liker humlene kjempegodt! Her surrer det konstant.



 Første solsikke ha kommet ut. Det blir ikke så mange som jeg håpet da jeg sådde frøene, men har man fugler som "beiter" i hagen under hver en busk og blad, så forsvinner jo mye også.



                                                                       En høstfavoritt:-)



                                         Fyllt gjerdesolhatt. Nesten som ugress, men flott i buketter.



 En liten kuleløk jeg ikke husker navnet på. Syltynne stilker og står nesten ikke oppreist selv uten humler på.



                                                      En av de gammeldagse astersene.



                                                             Toppsvinerot.



                                   Siste dans for denne valmuen, men mange blomstrer enda.



 Dette vet jeg ikke hva er, men jeg sådde mange frø rett ut i hagen i vår/sommer, så kan det være en slags solhatt tro? Det er så mange av denne i hagen i år, at jeg trodde det var ugress og luket vekk masse, før jeg tenkte at det kanskje ikke var ugress likevel? Blir spennende å se.



 Breinøkketunge, men uten nattsvermere og sommerfugler. Kommer de ikke snart?



           Denne flottingen derimot, var innom på verandaen her en dag. Tror den likte fargen på huset vårt:) Navnløs enn så lenge.



                                                                                  Gressløk med flue.



                                                                                         Tigerlilje. 




                                                                       Voksklokke i knopp, fortsatt......



                                                                           Jordflue av noe slag?



                                                                   Prakthjelm.



Så har jeg fått gått gjennom alle bildene jeg tok fra vår fantastiske ferietur med Hurtigruta tur/retur Kirkenes i fjor sommer. Nå er kopier bestilt og det ble maaange, og album skal kjøpes inn. Det er sånn kosejobb det og sette seg ned på kvelden, eller i romjula (ja, for jula nærmer seg den) og lime inn bilder i album og skrive litt om turen :) Gleder meg.


                                                           Fin fredag til alle fra meg og Mumrikk. :-)



14 kommentarer:

  1. Nydelige bilder!! Jeg har lenge ønsket meg en tigerlilje. Vet du om de er mulig å få kjøpt, eller finnes de bare i gamle hager?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Tigerliljene var i hagen her da vi flyttet inn. Hagen er fra tidlig 60-tall, så de finnes nok mye i eldre hager ja. Men vil du ha, så kan jeg sende deg en knoll, og masse bulbiller. Bulbiller er yngleknopper som dannes oppover hele stilken og faller av når de er modne. De er ertestore og sorte. Og august/september er en fin tid å så de, da de ikke skal tørke ut. E-postadressen min finner du øverst på høyre side. Sender deg gjerne jeg.

      :-)

      Slett
  2. Nydelige bilder! Håper du får besøk av noen sommerfugler snart. Før monsunen kom her telte jeg 12 stk. på en gang :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det håper jeg også. Det har vært lite i år, men mye på hytta. Der har vi blåvinger og grønnvinger, samt noen lyse jeg ikke er sikker på.
      Håper de ikke druknet dine da. 12 stk er jo flott!

      Fin lørdag til deg:-)

      Slett
  3. Praktfulle bilder fra høsthagen! Og så den utrolig sjarmerende katten :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja du, katter kan dette med å sjarmere,)

      Ha en fin lørdag:-)

      Slett
  4. Supert bilde av blomsterfluen!

    SvarSlett
  5. Ja, tusen takk!! Jeg vil gjerne ha en tigerliljeknoll og bulbiller:) Tar kontakt på E- post jeg da :)

    SvarSlett
  6. Fantastiske bilder av insekter!!! Katten din er ekstremt fotogen:-) Kuletistler er fine planter. Tror ikke jeg kommer til å oppleve noe blomstring på dem i år:-( Det er koselig å lage fotoalbumer. Jeg bruker å lage albumer på data etter hver reise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! He..Ja, katten er oppvokst med en fotogal matmor, så han har ikke sluppet unna der nei.
      Kuletistlene kommer jo sent her også, iallefall i år. Og nå venter jeg så på at Voksklokken skal blomstre, at jeg tror jeg skal lage noe rundt den av plast eller av små vinduer. Kanskje det hjelper på blomstringen?
      Fotoalbum er koselig ja:) Kjenner flere som lager de på nett. Selv skriver jeg for hånden i alle albumene mine. Men etterhvert kommer jeg til å lage de på nett også, kanskje.

      :-))

      Slett
  7. Nydelige bilder! Og praktfull katt :-)
    Har også gjerdesolhatt for første gang i år, den er utrolig flott og om den sprer seg er det absolutt et pluss :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja katten er en go´ing. Gjerdesolhatt er en kraftig sak ja. Jeg må nok begrense mine etterhvert. Den trenger virkelig plass.

      :-))

      Slett