mandag 28. september 2015

Fortsatt mye chili







 De laveste chiliplantene produserer ennå mye chili. Jalapeno og Pinocchio nose har ikke så mange nye blomster nå, så de kommer jeg til å fjerne når de siste fruktene har modnet.
Bildet over viser noen av ingrediensene til lammegryte, og det er ikke store chilien en trenger når de er så sterke.
Lammekjøttdeig lager jeg forresten selv. Nå er det billig lammekjøtt å få tak i, så jeg har brukt bog som er malt opp og fryst ned i posjoner. Jeg har også kjøpt lår og malt opp. Lammelår har mindre fett enn bogen, så jeg syns den er nesten bedre til kjøttdeig.



Når det blir så mye små sterke chilier, er det begrenset hvor mye en får spist opp mens de er ferske.



 Jeg har laget chili/tomatsaus med hvitløk, kokes i 20 minutter og moses i en foodprosessor. Så siler jeg ut frøene og fyller sausen  i isterningposer. En til to terninger er nok til gryter, supper og sauser.



Noe har jeg hengt opp til tørk også. Tørket chili kan holde seg veldig lenge. Så får jeg håpe jeg greier å overvintre tre av chilibuskene. Greide ikke å overvintre Bhut jolokia som jeg hadde i fjor, men nå har jeg lest litt om det, så jeg skal iallefall prøve.

                                                                              Ha en fin ukestart:-)



4 kommentarer:

  1. Kjekt med tips om hva jeg skal bruke chilien til:) Mine er heldigvis ikke så sterke, men likevel er det litt uvant å bruke chili i maten. Dekorative "perlekjeder" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å kunne gi tips:) Og så er de jo dekorative også.
      Tusen takk for det!

      :-))

      Slett
  2. Smart! Da får du foredlet chilien, så du kan putte den i maten hele året. Takk for tipset! Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Fint å kunne tipse om chilibruk.
      Fin uke til deg også:-)

      Slett