fredag 11. september 2015

Flaggermuskasse









 Det finnes mange forskjellige flaggermuskasser du kan lage. Denne jeg har laget som skal på hytta, er av det enkle slaget.
To plankebiter, en lengre enn den andre (43 og 33 cm er mine mål), lister på sidene så mellomrommet blir på 15 - 20 mm. Det er ikke store plassen de trenger.
Tak på toppen. Ikke så fjong og fin kasse, men enkel og grei flaggermuskasse:)
Mulig den må ha en mørkere farge i front, da det trekker til seg mere solvarme.



 Bare husk og lage riller på bakerste planke, og i taket om plankene er litt glatte. Enten frese ut, spikke med kniv eller som jeg, lage de med håndsag. Så blir det enklere for flaggermusene å komme seg opp i kassen.
Så har en noen plankebiter liggene, så kan en fint lage en sånn enkel kasse som denne her:-)



Det er jo ikke sikkert vi får flaggermus i kassen heller, men kan jo prøve. Og det kan ta opp til ett år før det kommer noen også. Og den skal henge høyt, da flaggermusene liker seg i høyden. Og mot sør, så solvarmen kan varme opp kassen. Det liker de godt. Heng den i et tre eller i solveggen på huset/hytta.
Det bør også være såpass åpent i området, at de lett kan fly inn og ut av kassa. Ikke i tett skog.
Fra juni til midten av august bør en være forsiktig med å forstyrre flaggermusene, da de kan bli redde og miste ungene sine, eller flytte til et annet sted.
En kan heller legge noe hvitt under kassen for å se om det er noen der. Avføringen vil avsløre det.
Men denne kassen er nok mest til overvintring. Skal lage en annen kasse senere som egner seg mere til å yngle i. 

                     Ønsker alle en riktig god helg! Her blir det en solfylt en :-)





12 kommentarer:

  1. Her er det flaggermus rett i nærheten. Jeg antar at de bor på en låve hos naboen. Det er så mange gamle låver rundt her, at jeg tror de har krypinn nok. Men veldig godt forslag med kasse til de!

    Her kommer regnet igjen i morgen etter en uke med knallvær. Godt at dere nordover også får nyte litt av det fine været :)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør de sikkert. Vi og har flaggermus her jeg bor, og de har nok av gjemmesteder på gårder og naust, vil jeg tro. Men det er litt gøy å få de tett på, og kanskje få de til å yngle også:)
      Blir ikke regn her denne helgen iallefall. Og rundt 21 i dag. Passelig på en flott septemberdag. Jepp, og det nytes!
      Riktig god helg:-))

      Slett
  2. Flaggermus kasse, skal jeg tipse en venninne om, hun fant en sovende flaggermus i gardinstangen i stuen sin!!!! :) Tigerliljeknollene du sendte meg har kommet uskadet frem, og har kommet i jorden:) Tusen hjertelige takk!! Dette blir spennende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du gjøre:) Hehe.. Ja, da er det nok bedre med en kasse vil jeg tro ,) Så bra de kom frem! Vet du, at bulbillene som fortsatt henger på liljestilkene, har begynt å gro. Veldig villig denne Tigerliljen.
      God helg:-))

      Slett
  3. Ja, håper de liker seg her, jeg skal nok passe på de (tigerliljene altså) Godt å høre at de er villige. Er veldig takknemlig og glad for de.Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Takk skal du ha. Er så fascinert av flaggermus. De kretser stadig rundt. Tror kanskje de overvintrer i det store lindetreet. Det er også noen fraflytta hus som nesten er til nedfalls, som de kanskje overvintrer i. Ynglekasser skal det bli spennende å se.
    Riktig god helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. De er veldig fascinerende dyr disse flaggermusene ja. Skal pløve en annen type kasse som jeg fant tegning av for en stund siden. Så kanskje de vil yngle i den:)

      :-)

      Slett
  5. Kasse til flaggermus har jeg ikke sett før. Håper du får besøk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Det blir spennende å se om det kommer noen.

      :-)

      Slett
  6. Her er det dessverre ingen flaggermus, derfor er det ekstra spennende å lese dine innlegg og lære noe nytt hver gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er nok ikke så langt nord som til deg. Fint at du setter pris på innleggene!

      :-)

      Slett