mandag 28. september 2015








 Det er ikke bare admiralsommerfuglen som vil på fingeren. Gammafly vil også:)



I dag har det vært utrolig mange gammafly i hagen. Katten har gått helt i spinn, men ikke fått tak i noen så langt.

I morgen meldes det kraftig vind, så jeg må se over om det er noe som skal settes inn. Bl.annet vindusrutene i kjøkkenhagen.
Eplene blåser vel av, i år er det bare 20 stk! Og etter vinden er det vel ingen igjen...
Plommene tror jeg ikke blir modne i år. Det er en sen sort, og jeg har egentlig lyst til å ta det ned og plante et nytt. Men treet er så fint, at det ville være synd å sage det ned også.

Høstormedruen er diger i år. Skal bli spennede å se om den tåler vinden. Jeg har gått en hagerunde i dag og tatt noen bilder som jeg skal få lagt ut senere. Det er ikke så høstlig enda, lite fargeforandringer på bladene. Fortsatt plukker jeg inn buketter og setter i vinduene.

Plantene fra Steen & Wormsen kom endelig!

 Acaena sp.     Vist nok svært hardfør.
Allium victorialis                  
Anemone canadensis               
Corydalis buschii                        
Corydalis nobilis
D. x cult ´Magic Fountains´White w. dark bee´
Lilium canadense
Lilium dauricum
Lilium michiganense

Bestilte også Calandrinia colchaguensis  og Centaurea uniflora ssp.nervosa, men de hadde musa spist opp i løpet av fjor vinter. Nå står alle plantene i kjøkkenhagen til neste vår.
        
                                                            Ha en fin mandagskveld:-)

                                                                          

2 kommentarer:

  1. Moro at du klarer å komme så nær! Jeg forsøkte å fange sommerfugler på bilder i går, men de ville ikke sitte på fingeren. Høstormedrue er så fin. Jeg skaffet meg min første i høst, og må vente på blomstringen. Bladene er uansett fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig moro ja:)) Høstormedruen er kjempefin! den kan du glede deg til når den blir skikkelig stor. Sommerfuglmagnet, og blomsterfluene elsker den også.
      Artig at du også fikk fotografert sommerfugl.

      :-))

      Slett