mandag 21. september 2015








 Insektene er aktive fortsatt. Det holder seg på rundt 10-12 varmegrader, men fortsatt ingen tegn til frost.



 Denne var med i et innlegg tidligere, og nå har den fått navn; Flikfly, Scolipteryx libatrix. Veldig vakker.



                     Gressmøll, Crambus.



                      Fjærmøll, Pterophorus pentadactyla.







              Muligens en Gjøkbie?



 Blomsterflue på blomstrende estragon.



                        Ancistrocerus trifasciatus?



                    Hvit høstflokks med blomsterflue.



                        Larve på vei ned til bakken for å forpuppe seg.



 Breinøkketungens blomter er veldig populære. For noen dager siden telte jeg 17 humler her. Og så Gammafly liker denne blomsten godt, men i år har jeg ikke sett de.
Her en flue på blomsten.



 Akeleien er avblomstret nå, men blomsterfluene syns den smakte godt:)



 Nå begynner edderkoppene virkelig å bli store. Denne tok jeg på mens den spiste, og kroppen var steinhard.



 Åkersnegler, Agriolimax agrestes. Denne kan bli utrolig tallrik i hagen min, men i år har det vært ganske bra.











                  Spyflue på blomstrende persille.



 Vevkjerring, Phalangium opilio. Ikke så veldig mange av dem i år som det har pleid å være, men de har nok ikke likt den kalde sommeren.



 De er morsomme å fotografere iallefall.

Da skal jeg og katten ta en liten hagerunde, før jeg setter i gang å jobbe. Venter fortsatt på plantepakke fra Nordland, men den kommer vel før oktober får jeg tro? Det har gått så lang tid at jeg har glemt hva det var jeg bestilte. Så da blir det en overraskelse :-)
Litt av kjøkkenhagen er ryddet så de kan få stå der til våren.

                                                                              :-)







14 kommentarer:

  1. Så flotte insektbilder!! Så flott at sommerfuglene fremdeles er her! Alt har jo vært en måned for sent i år, kanskje det gjelder høsten også :) Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Og jeg håper høsten blir lang og fin, for jeg er glad i høsten med sopp, bær og sterke farger på bladene. Så den kan gjerne vare til november.
      Fin uke til deg også:-))

      Slett
  2. Kjempefine insektsbilder! Gressmøll og flikfly var 2 høgdare ;-)) Også åmen da! Som var på vei ned :-D Herlig! Dette er en jungel man kan glemme seg helt vekk i?! Fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Gressmøll har jeg sett endel, men aldri fått bilde av. Flikfly derimot, har jeg aldri sett, så det var moro:)
      Åmen var jammen ikke lett å fotografere, liten var den også. Hagejungelen er så herlig!
      Fin uke til deg også:-))

      Slett
  3. Ja du viser en verden full av "raringer" som koser seg i hagen:) Jammen meg er det mange forskjellige

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, i hagejungelen lever det utorlig mange insekt, og edderkopper. De er spennende å fotografere.

      :-))

      Slett
  4. Hei Katrine

    Superlækre billeder af de små dyr! Godt med alle detaljerne!
    Og at frosten ikke er kommet endnu!

    En dejlig ny uge herfra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Moro med insektfotografering, og herlig at frosten holder seg unna enn så lenge.
      Fin ny uke til deg:-))

      Slett
  5. Fantastiske insektsbilder! Og jeg har lært mange nye navn. Så takk for en spennende naturfagstime:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-)) Fint å kunne lære bort litt også. Det er det som er så fint med hagebloggene, at en kan bli inspirert og lære noe nytt:)
      :-))

      Slett
  6. Kjempefine bilder igjen fra deg! Ha en herlig dag i høsten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:)) Ja, høstdagen skal nytes!

      :-))

      Slett
  7. Nydelige bilder! Likte godt prestekragen og flua! Mange møll her også, og de kjenner jeg ikke navnet på, men de ligner på den du viser øverst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker:)) Ja, den slitte prestekragen ble et ganske fint bilde med flue på. Det finnes mange typer møll. Jeg har noen bøker jeg ser i, for jeg husker ikke mange på strak arm lenger.

      :-))

      Slett