onsdag 2. september 2015







Det begynner å bli kjølige netter. I dag fyrte jeg opp i ovnen, og det er noen uker siden sist. I hagen er det travelt for humlene. Og i år er det utrolig mange humler! Artig:)



 Duehodeblomsten, Chelone obliqua  har blitt enorm. Rundt en meter høy og tåler vind. En høstblomstrende og hardfør staude jeg liker godt. Humlene også, selv om de bruker litt tid på å komme seg inn til nektaren.



 De blir helt borter i blomsten, før de kommer krypende ut igjen. Morsomt å se på.



 Trodde jeg hadde den hvite også, Chelone glabra, men finner den ikke. Får se over notatboka om den står der. Var så sikker på at jeg hadde den...Hm...



I går begynte jeg på å få fjernet gress som vokser mellom steinhellene i hagen. Det gjør jeg noen ganger, for ellers gror hellene helt ned.
Noen av de nye staudene ble plantet, og må nok gjøre plass til overvintring av noen i kjøkkenhagen i år også.
Men nå kommer snart datteren med blåbæra hun plukket på hytta i helgen, for å lage blåbærsyltetøy. Litt greiere på et stort kjøkken enn i leiligheten hennes. 

                                                                                          Ha en fin dag :-)





14 kommentarer:

  1. Nydelige humlebilder! De er så søte, og jeg liker så godt de brummende insektene :)
    Her fyrte vi også opp i ovnen i går for første gang på lenge. Vi holdt på å regne bort, og det var godt å få litt varme i huset i det fuktige været.

    Blåbærsyltetøy er kjempegodt!

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er virkelig søte og har en "go´lyd" :) Å ja, hørte om regnet dere har fått i området østpå. Godt det gikk ganske bra for dere:-)
      Jepp, blåbærsyltetøy er nydelig!

      Fin dag til deg også:-))

      Slett
  2. Hei!
    Vakre og morsomme bilder. Det er spennende å følge med på insektlivet.
    Leste et sted en gang at flyverene i det engelske flyvåpen under krigen, spiste blåbær for å bedre nattesynet. Blåbær har mange gode egenskaper. Så er det så godt.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, insekt hører liksom hagen til. Jo, blåbær skal na god effekt på øynene, så det stemmer nok. Og godt er det virkelig.
      Ha en fin ettermiddag:-))

      Slett
  3. For noen herlige bilder av den ivrige og søte humlen som skal inn:) Jeg er også glad i duehodeblomsten. Har den i rosa og i hvitt. Nå er det på vei til å sette farge på høsten.

    God uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg finner ikke min hvite, og kan heller ikke finne den i notatboka, så da har nok den bestillingen blitt glemt. Får ta det til neste år.
      Ha en fin fredag:-))

      Slett
  4. Koselige humlebilder :-)) Vi har mange her også når solen varmer. Vi har fyrt i ovnen flere ganger i sommer. Det er litt enten eller med været? Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jo, været var uten ovnsvarme i nesten fire uker, så er det på´n igjen. Men, det er nå koselig med ovnsvarme da. Tror ikke jeg kunne greid meg bare med strømvarme.
      Fin fredag til deg:-))

      Slett
  5. Nå har jeg kost meg med bildene dine igjen. Så mange fine insekter og blomster og den kattpusen i trauet da! Herlig å titte inn til deg. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Ja, katten er søt i trauget sitt:) Han har ett ute og ett ved vedovnen inne. Det inne er ganske dypt, så der forsvinner han nesten.
      Ha en fin fin fredag!

      :-)

      Slett
  6. Så flotte humlebilder!! Tenker de trives hos deg, som har så mye " humlegodt" i hagen:) Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jo, jeg har ganske mye humleblomster i hagen nå. Og humlebol i en fuglekasse annet hvert år. Så her summer det godt.
      Fin fredag til deg også:-))

      Slett
  7. Helt utrolig hvor flink du er til å ta humlebilder! Jeg synes at det er kjempevanskelig.
    Duehodeblomsten har jeg plantet i år og den har mange knopper. Håper på en fin høst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Trikset er jo å sette på serietagning på kameraet og knipse i vei. De fleste blir jo dårlige og slettet, men når en tar så mange, så blir noen bra også.
      Håper duehodeplanten din kommer i blomst snart. Vi krysser fingrene for en lang og fin høst!

      :-)

      Slett