søndag 9. august 2015

Så drar kortnebbgåsa sørover igjen






                                                                                     Blodtopp.

I dag på formiddagen da jeg satt ute og tok en kopp kaffe, kom første gåseflokken over huset på vei sørover. 



      Mjødurtene blomstrer, bortsett fra en som fortsatt er i knopp. Håper den blomstrer snart den også.















 Ryllik har jeg ikke hatt i hagen før, for jeg har det litt for fuktig, men denne trives på fremsiden av huset etter at vi fikk steinlagt plassen.



                                                                                     Riddersporer!













 





 Før hadde jeg 11 forskjellige riddersporer, men nå har jeg bare disse over her igjen.



                                                                                          Valmuer.







                                                                                   Ved dammen.



                                                                                   Hestemynte.



 Krølliljen er for lengst blomstet av.



                                                                             Nøkketunger.







                                                                                     Fagerfredløs.



                                                                               Prakttelekia, Telekia speciosa. 




Flott lys over fjorden litt over fem i går morges. I bakgrunnen Forbordfjellet.

I morgen skal jeg besøke bloggene jeg ikke har rukket så mye innom i sommer.

                                                           Ha en fin fin søndagskveld:-)


6 kommentarer:

  1. Riddersporene er utrolig flott, og jeg gleder meg over mine også:) Blodtopp sådde jeg i vinter, og i går oppdaget et en blomst. Gleder meg! Det er heldigvis mange planter som er i startgropa for blomstring ennå, blant annet solhattene og frøstjernene. Nydelig utsiktsbilde! God uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, riddersporene er fine. Selv om de velter lett i regn og vind,) Så moro at du alt har fått knopp på blodtoppen din! Jeg har og en hvit en som snart blomstrer. Ja, det blir en blomstrende høst dette året, når det har gått så sent.
      Takk takk! Fin uke til deg også:)

      Slett
  2. Blodtoppene og Mjødurtene dine har fantastiske farger! Vet du navnet på den Mjødurten? Jeg har en som er rosa, men den er helt lys. Din hadde skikkelig kraftig farge. Ikke si at fugler allerede er på vei sørover... ;)

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er kraftige disse to. Mjødurten tror jeg er Filipendula purpurea. Veldig fin! Så har jeg en Filipendula rubra, men den har ikke kommet i blomst enda. Og en som er veldig lys rosa , pluss den vanlige kremgule som jeg har tatt med fra hytta. Ja, og så en med mellomrosa blomster på.
      Skal få skrevet på navnene under bildene etterhvert. Må bare grave frem plantepinnene først ,)
      Jo du, i går så jeg fem gjess på vei sørover. Litt vemodig, men de kommer heldigvis tilbake.
      Fin mandag til deg også!

      Slett
  3. Så fine bilder. Sådde mjødurt i fjor, men fortsatt er det bare knopper. Sådde blodtopp i år, men den er nok ikke like fancy som din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De blir nok like fine dine også, når de får litt tid på seg. Jeg er ikke så flink med frø, så at du har sådd blodtopp. er artig da!

      ;.)

      Slett