lørdag 22. august 2015

Rosa lørdag






Noen slumrer under rosebusken i varmen med vann en potelengde unna, mens andre drar milevis for å luke og vanne på kirkegårdsgraver.

Men nå har vi iallefall fått luket og vannet på gravene, og samtidig måtte jeg jo stikke innom favorittgartneriet mitt, Hammer i Nord-Trøndelag. 25 % avslag på alt, så da måtte jeg jo(?) Eller måtte jeg egentlig...



 Noen av de jeg plantet i fjor høst og i vår, er ennå ikke i blomst. Bl.annet denne Voksklokke,  Kirengeshoma palmata som jeg er veldig spent på. Knoppen ser iallefall spennende ut. Håper jeg ikke blir like skuffet som da basunblomsten åpnet seg. For den passer nok ikke inn i hagen min, og må nok finne seg en annen hage etterhvert.



 Men over til plantekjøpet i dag. Kortusa, Cortusa matthioli pekinensis har jeg ønsket å kjøpe lenge.




 Denne har jeg en annen variant av også, men dette er Eupat. can. plennum.




 Disse er så fine! Veronica longifolia `Pink Damask`. Humlemagnet.




 Hestemynte/etasjeblomst, Monarda ´Twins`. Så da har jeg en rød, en lilla og denne rosa.




Strandkattehale, Lythrum salicaria `Robert`.

Samt klematisen Tibetana tangutica og en hvit askveronika jeg ikke har, Veronica spicata ´Icicle`.

Denne lørdagen ble det nesten bare rosa blomster, og de er fine:-)


                                                                                   :-)


12 kommentarer:

  1. Klart du måtte ;-)) Den du kaller voksblomst, er det Kirengeshoma palmata? Mine rekker ikke alltid å blomstre her i Bergen. Jeg har hatt en rosa oppvåkning og har ikke vært så rosa siden jeg var liten ;-D God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte det ja:)) Det er en Voksklokke, og det stemmer at det er Kirengeshoma palmata. Den skal blomstre i august/september, men i år er alt så seint, så jeg vet ikke om den kommer i blomst her heller.
      Rosa oppvåkning ja,) Det var bare så mange flotte rosa blomster på gartneriet i helgen, så da var valget enkelt.

      :-)

      Slett
  2. Jeg venter på at min strandkattehale skal blomstre. Rosa hestemynte kunne være en ide. Jeg har den røde, men den er ikke blant mine favoritter... Det er moro på hagesentrene, og det ender som regel med en eller flere nye:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strandkattehalene er fine i blomst:) Den rosa hestemynten er bare så nydelig, så den vil jeg anbefale ja. Og jeg kan være enig i at den røde ikke er så fin, men humlene elsker den. Og så går jeg og spiser kronbladene, de smaker så godt:)
      Jepp, og en går fort litt amokk, men jeg greide å begense meg bra, syns jeg.

      :-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Ja Hestemynte -Monarda- er en super planteslægt - lmponerende!
    Og lækre billeder som altid hos dig!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Tusen takk skal du ha:-)

      :-))

      Slett
  4. Rosa lørdag hørtes ut til å være en god fornøyelse! Rosa er helt i min smak også. Lekre plante innkjøp!
    Katten din i trauet er bare så søt! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det faktisk også:) Rosa må en ha i hagen, men det som inponerte meg mest på gartneriet på lørdagen, var at flere hundre roser sto i blomst! Utrolige flotte i fargene og DEN roselukten! Og så hadde jeg ikke med kamera, men jeg får stikke innom igjen en dag.
      Katten liker veldig godt dette trauget på verandaen. Og i går drysset det roseblader ned på pelsen, mens katten sov.

      :-)

      Slett
  5. Så mange spennende planter. Jeg prøvde å så voksblomst, men klarte å ta livet av den under veis. Jeg syns den er fantastisk fin. Har standkattehale, den er super og liker seg der det er fuktig. Søt kattepus også.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Håper jeg greier å holde liv i denne voksklokken, og er så spent på blomsten!
      Strandkattehale er en flott staude, og det skulle være fine forhold til den i min leirholdige hage. Tror forresten at jeg har den fra før.... Men det gjør ikke så mye å ha flere av samme slag. Fine er de.
      Takk for det:)

      :-)

      Slett
  6. Flotte "råååsa" bilder! Og grompusen i bollen under den rosa rosebusken var veldig søt da :-)
    Strandkattehale har jeg for første gang i år og den har en utrolig flott rosafarge.
    Det har nok lett for å bli en del rosa blomster ja, men så er det en fin farge å kombinere med andre farger også da.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja:) Og ja, pusen er søt, men varm på disse dagene. Strandkattehale er en nydelig blomst! Og rosa blomster er jo fint da, så de kan godt bli flere.

      Fin uke igjen :-)

      Slett