søndag 2. august 2015

Og hva skjedde her?






Dette er da min New Dawn rose i blomst. Den har blitt flyttet på tre ganger, og nå sist fikk den plass ved leveggen på verandaen der den skulle klatre opp og blomstre med rosa blomster. Men den har blitt rød? Merkelig.....  Før hadde den rosa blomster.



Jeg har ikke mange roser, men i år fikk jeg endelig tak i min første moserose. Gleder meg til blomstene kommer ut, selv om knoppene er veldig dekorative. 



Den heter Henry Martin og tåler vist litt skygge, men jeg skal flytte den, for den har alt grodd ned av alskens flokks mm.



Nydelige Astrid Lindgrenrosen. Sterk og sykdomsfri og blomstrer til frosten kommer, noen ganger helt til jul. 



 Denne husker jeg ikke navnet på, men den er nydelig! Blir en stor busk med flotte blanke blader og fine skålformede rosa blomster.







 Flammentanz sviker aldri. Jeg har den på den andre leveggen på verandaen vår.



 Dette er bilder fra i går, og se på det blå i bakgrunnen. Det er faktisk himmelen,)



 Jeg er glad i kontraster og syns de knallblå riddersporene passer fint til den røde rosen.



                                                  Og sammen med moskuskattosten.



                                                                             Rødt, hvitt og blått:-)

                                                           Men nå, ut og nyte været! Ha en flott søndag!


Etter litt googling, har jeg funnet ut at det finnes rød New Dawn, Red New Dawn og Rouge New Dawn. Da har den kanskje vært podet på en av de, og så gått over til å bli rød igjen? Lukter iallefall godt!
Vel, da må jeg gjøre plass til en rosa New Dawn også:-)

10 kommentarer:

  1. Tror det må skje noe spesielt i hagen hos deg siden peoner og roser skifter farger! :)
    Det er i alle fall ikke New Dawn...
    Det er jo noe mystisk...

    Flott Flammentanz du har. Jeg hadde den der jeg bodde før. Den blomstrer utrolig mye :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også. Kan det være fordi det har vært en kjølig sommer tro? Neppe, men dette er så rart.. Først peonen og nå new dawn rosen. Den sto først ved den andre leveggen, så flyttet jeg den over til andre siden av huset, men når vi steinla plassen der, ble den med tilbake til hagen og plantet ved den andre leveggen. Og da fikk den vel sjokk av all flyttingen, og ble rød,)

      Takk! Ja, Flammentanzen min er flott i år. Og tåler mye regn, kalles også Trønderrose her.

      Fin dag til deg også:)

      Slett
  2. Fine kontraster, og endelig ser vi sola igjen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, sol er herlig etter mange gråværsdager!

      :-)

      Slett
  3. Hei!
    Jeg sier som Marit, det skjer merkverdigheter hos deg. Jeg liker også veldig godt kontraster og sterke farger.
    Jeg har akkurat høstet frø fra svart hundekjeks. Er du interessert? Hvis ja, send meg adressen din til hagenvaar@epost.no
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Og kanskje new dawn ikke likte flyttingene rundt, og kommer med røde blomster i protest,)
      Å ja! Det kunne jeg tenkt meg:) Jeg sender deg en e-post i løpet av uka jeg.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Festligt som din New Dawn skifter farve - Hvis du ikke har forvekslet den? Er det noget af en sensation - der findes en "Red New Dawn" men det er et kryds. Så spændende med en sport der er rød!

    Super sommerbilleder!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. He, ja dette hadde jeg ikke reknet med. Og jeg har så lite roser i hagen, at jeg ikke har forbyttet. Men jeg har bilder av den da den hadde rosa blomster, så jeg skal finne det igjen.
      Takk:-) Ha en fin dag du også.

      Slett
  5. Så merkelig at rosa har skiftet farge! Er alle blomstene på rosebusken blitt rød?
    Spennende med moserose da.
    Nydelig Flammentanz :-) gjør seg godt med blå riddersporer.
    Ha en fortsatt fin sommeruke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, virkelig merkelig. Det kommer flere knopper, og de ser mørke ut de også. Og så få roser jeg har, bare sju sorter, og av dem er klatreroser, så kan jeg umulig ha forvekslet rosene.
      Flammentanz er flott sammen med riddersporene ja! Fin sommer til deg også:-)

      Slett