søndag 16. august 2015



 Hagen ligger flat. Det har blåst så mye, at jeg har ikke giddet å støtte opp mere. Mye er knekt, men det får så være.
I dag har det vært opp mot 28 varmegrader, og vind. Jeg liker ikke så godt varme, så det var ok med vind også. Så får bare blomstene ligge her og der...

I dag hadde vi vår første ripsdessert med vaniljesaus! Kjempegodt!



 Denne uka har jeg vært på hytta aleine. En trenger litt pause fra hverdagen av og til, eller egentlig ganske ofte. Og gjett hvem som kom på besøk på trammen? Granmeisen selvsagt :-)
Og etterhvert kjøttmeis og toppmeis.



 Og gammelskogens klovn, Rauskjora. Lavskrike, Perisoreus infaustus. 

Uthuset ble ferdigmalt innimellom regn og vind, og et utebord vi har stående. 
Røya, samt tiuren var på haugen som vanlig. Prøvde å ta bilde, men da skulle jeg jo sjekke kantarellene, og kameraet var ikke med. 
Fikk plukket nok kantareller til én brødskive, så i år er det virkelig sent. Molta er fortsatt bare kart enda også. 
Men, vi plukket 25 kg molte i fjor, og har igjen mye fra tre år tilbake. Kantareller har jeg en rekord på 15 kg, men en dame jeg har kontakt med i sør-sverige, plukker rundt 80-90 kg på én høst! 
Den rekorden kan jeg nok ikke slå,)




Og noen husker kanskje disse kjøttmeisungene fra tidligere i sommer? Nå er det rundt 10-14 kjøttmeisunger på hyttehaugen vår:-) Og noen overnatter der også, innunder reinshorn, takmøner, over vinduslemmer mm. Om de er de samme som disse som ble klekket i sommer, vet jeg jo ikke. Men jeg har aldri sett så mange kjøttmeisunger på haugen som i år. De er litt andeledes enn de vi har her i hagen, for de tigger ikke av foreldrene. 
Her vibrerer de med vingene og piper for å få mat, men på hytta gjør de ikke sånn. Ingen tigging eller vibrering av vinger, enda de er født mye senere. Da jeg la ut litt solsikkefrø, ble de litt råville og etter ti minutter hadde de fortsatt ikke fått av skallet på frøene.






Døgnflue, Ephemeroptera. Ørretsnadder. Det er så lenge siden jeg har kastet med fluestanga. Kanskje det blir senere i sommer/høst. 

Tidligere i sommer, hadde jeg en fin opplevelse da jeg måtte på do midt på natten. For på hytta har vi utedo, og der har vi også mus. Så det jeg trodde var mus som kom kravlende 20 cm over hodet mitt på en bjelke, viste seg å være en kjempefin flaggermus:) 
Jeg skulle jo selvsagt tatt bilde av den da, men tenkte at det kan jeg gjøre senere. Men jeg har ikke sett den igjen. Håper den dukker opp senere i høst. Veldig spesielt å være så tett på en flaggermus! 


                                                                               :-)





8 kommentarer:

  1. Hei!
    Flaggermus tror jeg er det mest spennende vi har i hagen. I dag holdt vi på med komposten og der et blitt stålormebol. Føler meg som en tåpelig person når jeg hyler og løper. Tar noen magadrag, og går tilbake og fortsetter. Her det masse fugleliv og insektliv. Heldigvis.
    God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Ja, artig med flaggermus. Og så spennende med stålormebol da! He, skulle likt og sett deg ved komposten,)
      Koselig med alt livet som følger med det å ha hage.
      Ha en fin mandag!

      Slett
  2. Vi har faktisk sett flaggermus her også. Det synes jeg er litt spennende! I tillegg er det spurvehauk og musvåk her som flyr over hagen her høyt oppe. Elsker å se de seile høyt oppe.

    Så søt den granmeisen er! Den har jeg ikke sett her. Lavskrike husker jeg vi så på hytta til tanta og onkelen min i Numedal. Den var alltid der, men den ligger også på fjellet i 900 meters høyde. Får nok ikke se den her :)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro da! Og rovfugler er spennende. Ja, granmeisen er bare så søt. Og veldig tamme disse vi har på hytta, de sitter gjerne i hånden om de får frø. Lavskriken hekker bare i gammelskog, der det ikke drives skogsdrift. Så det blir færre av dem når gammelskogene forsvinner.
      Fin uke til deg også:)

      Slett
  3. Å, herlig med noen dager alene kan jeg tenke meg. Artig med masse dyreliv, flotte bilder.
    Ikke fullt så begeistret for flaggermus så jeg tror ikke min første tanke hadde vært å finne fotoapparatet men...
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig deilig:) Noen liker ikke flaggermus så veldig godt, men de er fine å ha når de tar så mye insekter. Jeg syns det var litt synd jeg ikke hentet kameraet når jeg så flaggermusa, men ingenting å gjøre med det. Får kanskje en ny sjanse senere.
      Fin uke igjen:-)

      Slett
  4. Høres ut som om du har hatt en flott tur på fjellet :-)) Fine bilder! Her har kun gjesteopptredener av flaggermus og jeg synes jeg ser dem sjeldnere og sjeldnere. Dessverre. Vi vurderer å sette opp flaggermuskasser :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Og ja, det er synd at flaggermusbestanden minker. Jeg har og tenkt å lage kasser til dem. Så kanskje det blir flere av dem:)

      Slett