mandag 31. august 2015







                                    Blåknapp, Succisa pratensis og Åkerhumle, Bombus pascuorum tror jeg. 




 Jeg har vært nesten en uke på hytta alene, resten av familien kom etter på fredagen. Høsten er en fin tid til å være der. Vi fikk plukket noen bøtter med blåbær, molte og litt kantareller. Det er ikke det helt store soppåret i år. Sikkert fordi det har vært vått og kaldt det meste av sommeren. Men nå begynner kantarellene og komme frem:)



                               Den gamle fuglekassa ble tatt ned, etter noen år med litt ymse reperasjoner.



                                                                                    Og den nye kom opp:)


                                                                                      Blåbær, Vaccinium myrtillus.




               Her går det meste rett i munnen. Sønnen er kjempeglad i å spise blåbær rett fra buskene.
                       I dag har jeg fått saftet to bøttermed blåbær, som skal bli til gelé. Resten blir syltetøy.


                                                                               Røsslyng, Calluna vulgaris.



                                                       Rome, Narthecium ossifragum. En giftig plante.




                                                           Natt til fredag fyltes regnmåleren nesten helt opp. 


                                                                                         Toppmeis, Lophophanes cristatus.

 Fuglene var på plass denne gangen også. En Toppmeisunge, med litt liten topp enda.



                                                                            Og voksne Toppmeiser.










                                                                            Granmeis, Poecile montanus.








 Natt mellom 29 til 30.august var det Flaggermusnatten. Vi så ingen den kvelden, men onsdagen da jeg malte ene hytteveggen, kom en flaggermus krypende frem fra en sprekk oppunder verandataket. Den likte ikke lukten av Drygolin, og forsvant fort inn en annen sprekk en halvmeter lenger bort. Kameraet lå ved siden av meg, men rakk ikke stille skarpt engang, før den var borte.



                                         Alle disse bildene ble tatt i fjor. Da holdt de til oppunder taket.


                                                      Tror det er Nordflaggermus, Eptesicus nilssonii.




Rein ser vi ofte, og på vei til hytta igjen etter blåbærturen i går, møtte jeg og sønnen ei simle.



Litt godt å komme hjem igjen også, få dusjet og sett over hagen. Men det regnet mye i går kveld, så alt ble vått. Har fått klippet ned noen stauder som var avblomstret, men ellers lar jeg det meste stå til neste år.
Skal ta en liten runde med kameraet senere i dag.

                                                                                                  :-)




20 kommentarer:

  1. Så mange koselige og flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder! Toppmeis ser jeg ikke her, men den er en av mine favorittfugler her i landet. Den er så fin!
    Det er mye spennende dyr du får se på hytta :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker:-) Toppmeisen har jeg hatt noen ganger i hagen her, men ikke ofte. Den er kjempefin ja! Jo, vi syns vi har et spennende dyreliv rundt hytta, og mye blir ikke med i hagebloggen. Men ormer har vi ikke, for det er nok for mye myr der. Ormene liker det tørrere.

      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  3. Nydelige bilder!!! Nærbildet av røsslyng var helt fantastisk! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja røsslyng er en vakker blomst.

      :-)

      Slett
  4. Nydelige bilder og stemninger av både tobeinte, firbeinte, venner med vinger og ikke minst blomster:)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Blåknapp har vi for første gang i år. Fikk to planter i fjor og nå blomstrer de. De er så fine.
    Jeg er så fascinert av flaggermus. Morsomt å se dem under takplatene. Har aldri sett det. Lurer veldig på hvor de holder til de som er her i hagen.
    Å putte i munnen er deilig. Ferskere blir det ikke. Får litt dårlig samvittighet for at det er så mye bær i skogen som ikke blir plukket, men vi har plukket noen kilo med kantarell.
    Ha en god kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåknapp tenkte jeg ta med og plante i hagen her faktisk, men det har blitt glemt. Takk for påminnelsen:)
      Flaggermus trenger bare opptil 2cm åpning for å komme seg inn et sted, så de kan virkelig gjemme seg godt bort. Gjerne et sørvendt sted der sola varmer godt. Det har nesten bare vært flaks at jeg har sett de vi har på hytta, men turte ikke ta på den da de kan bite. Veldig spesielt å komme så tett nær.
      Kantareller er godt da. Vi plukker ikke så mye bær vi heller, mest kantareller. Mye blir gitt bort i julegaver. Det er begrenset hvor mye bær og sopp en spiser selv.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  6. Det er godt å få alene tid og være nær på naturen. Jeg ser at det er mye spennende som skjer på hytta di. Flotte bilder av fugler og flaggermus.
    Min minste er kjempeglad i blåbær og spiser helst fra busken han også. I år har han startet å bruke bærplukker siden han er veldig glad i smoothie:-)
    Blåknapp er nydelig, ny plante for meg.
    Ha en fin uke!
    Inna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skikkelig godt:) Blåbær er manges favoritt ja, og det er jo godt. Vi bruker og bærplukker når vi ikke skal lage syltetøy. Det går mye fortere å plukke. Blåknapp er en fin blomst, men vet ikke om den er herdig til deg? Her vokser den vilt der det er vått.
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  7. Flotte bilder og spesielt artige de med flaggermus på ;-)) Så deilig med en uke på hytten! Her har hverdagen innhentet oss og det blir litt slappe ettermiddager når arbeidsdagen er omme. Det er vel som det pleier på denne tiden av året? Fiiin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Rakk ikke lage flaggermuskasse før jeg dro på hytta, men det kan jeg jo gjøre senere. Ja, denne hverdagen kommer den. Nå har jeg så mange ganger jobber i sommer-, høst-, vinter- og påskeferier, at i år ble sommerferien rett og slett forlenget litt:)
      Juleferien har jeg faktisk ikke jobbet i, og sånn skal det fortsette. Det er ulempen med den jobben jeg har, at mange ferier blir amputert.
      Da er hytta grei å ha, for der har jeg ikke atelieet mitt.
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  8. Så mange spennende bilder du tar.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Så fin blåfarge på blåknappen! Veldig søt toppmeis (ikke så søt flaggermus) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig flott denne blåknappen! Og toppmeisene er så søte, men litt iltre mot granmeisen da.
      Det er mange som ikke liker så godt flaggermus, men den tar mellom 1000-3000 tusen mygg og knott på natten, så de er fine ha.
      :-))

      Slett
  10. Flotte naturbilder :-) Og så herlig med en hel uke alene på hytta, det må vel være bra opplading ;-)
    Nydelig bilde av humla på blåknappen :-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jepp, litt godt å være litt alene også. Blåknapp er en humlefavoritt!
      Fin uke til deg også:-)

      Slett