onsdag 1. juli 2015








Så ble det juli, og ingen roser eller peoner i blomst så langt. Det fine må vel være at det nesten ikke er lus på roseknoppene i år.


                                                                                      En snill larve på tur.


Men på Alpeklematisen som skulle dekke den nye leveggen, hadde klematisvepsen lagt sine egg, og ikke bare i toppen av skuddene, men en meter nedover alle stilkene. Så det var den klematisen, for sånt orker jeg ikke å holde i sjakk med å klippe av alle deler med egg, eller knipe de iskykker eller plukke av alle larvene som klekkes.Det blir en for stor jobb, for den blir jo ganske omfavnsrik etter hvert.
Skal jeg gjøre dette hvert år, så er det bedre å ta den vekk.
Men jeg har da en New Dawn rose der og en annen klematis, så det blir fint om noen år. Så i mellomtiden har jeg tatt de siste erteblomstene i en kasse og satt der, så de kan få klatre oppover dette året iallefall. Så det ikke ser så tomt ut.



 Orientvalmuene er i gang med sin blomstring, men de faller fort til bakken av alt regnet som kommer.



                        I morgen meldes det sol. Da kan de virkelig komme til sin rett.



                                  Humlematen er iallefall i det tørre der inne i blomsten:)



                                                                           Den mørkeste akeleien i år.















                                             Noen av akeleiene er nesten like høye som meg. Skikkelig flotte:)



                                                                                 Verbascum, hvit kongslys i regn.



                                                                                              Og ikke i regn,)



 Vårerteknappen trives ikke iallefall. Den står nok for vått/for mye i skygge.



 Og så til våre leieboere i fuglekassa. Det summer godt der inne, og se på denne bittelille humlen som kom derfra og bort til hvitrognen. Tror det er den minste jeg har sett. Sikkert ikke lenge siden den ble klekket.
Noen humler har gjort sitt også, og ligger døde i hagen.



Snøballbusken sliter litt i alt regnet, for ballene blir så tunge av vannet. Jeg prøvde å riste forsiktig av regnet i går, men da knakk den ene snøballen av. Best å ikke røre den.

Jeg har en stol jeg skulle ha reparert,  en feieluke i kjelleren som skulle ha vært skiftet, kjøpte en ny i går, har jeg sement tro? Husarbeid, kjedelig....
Kan starte med å reparere stolstetten, for da står jeg i garasjen tørt og fint. Kanskje jeg skulle ta med radioen dit i dag? Og en kopp kaffe, kanskje en bit av sjokoladekaka også?

                                                                                       :-)






4 kommentarer:

  1. Det er så trist med sånne skadedyr, for de ødelegger noe av hagegleden synes jeg :(

    Håper du får sol i morgen! Her har det vært sol fra skyfri himmel og 29 grader i dag :))
    Deilig, men det skal ikke vare så lenge dessverre...

    Flotte bilder!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen skadedyr kunne holdt seg unna,) Jo du, her ble det sol. Og varmt. Går nok over her også.
      Tusen takk:) Ha en fin dag!

      Slett
  2. Jeg er helt imponert over årets akeleieblomstring, og koser meg med å studere de vakre blomstene. Orientvalmuen har begynt blomstringen, mens pionene lar vente på seg. Håper været bedrer seg hos deg. Her er det skikkelig sommervær, og vi nyter i fulle drag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akeleiene har virkelig et flott år i år! Og der kom været seg ganske mye de siste dagene, det nytes, for det skal jo ikke vare..

      :-)

      Slett