mandag 13. juli 2015







                                                           
                                                                     Orkideprimula, Primula vialii.




 Revebjellene blomster, men har bare to forskjellige i år ser det ut til. Skal ta bilde av den andre litt senere. De hvite ser jeg ikke noen steder, men det er utrolig mange planter som kommer opp rundt omkring, så kanskje de blomstrer neste år.



 Snøballbusken har ikke akkurat gjort det lett for seg, med de store og tunge blomsterballene.



 Denne liker jeg godt! Rosestorknebb, flott bunndekker.



                                En litt annen fargevariant.



                                  Og en nesten hvit. Tror det er Biokova.



                           Blodstorknebb, Geranium sanguineum.



                         Og min lille pyntekorg/cosmos. Bitteliten fylt variant. Om den nå ikke blir en meter høy, så er den jo fin likevel.



                        Den har selskap av Tanacetum. En prestekrageliknende plante.



                        Den kommer til å bli en fin bunndekker.



Primula minima alba, Dvergprimula. Denne blomstrer på nytt igjen. Kanskje den trodde det hadde vært vinter da det var på det kaldeste, og nå er det vår igjen:-)



Forrige uke fikk jeg endelig rensket opp i dammen. Jeg pleier å gjøre det på våren, men i år ble det ikke før nå. Godt å få det gjort.



To gode fargekombinasjoner, orientvalmuer og sverdiris.



Denne liker jeg godt, Prydsvinerot, Stachys macrantha. En gammel og veldig hardfør staude. Grei å ha med å gjøre, elsket av humler og flott i buketter. Jeg har også toppsvineroten, men den blomstrer litt senere.



                                     Junkersildre, Saxifraga paniculata. Disse har jeg på taket på kattehusene. 




                             Liljene har begynt å komme frem også. En Brannlilje av noe slag over her.



Gul daglilje. Begge disse liljene fant jeg i hagen da vi flyttet inn, sammen med tigerliljene som straks er i blomst. Disse liljene sprer seg der de vil.



                            Husker ikke navnet, men det sprer seg utrolig mye.



                             Honningknoppurt.



Skogskjegg. Dette er snadder til humlene! Her surrer det fra tidlig på morgenen til sent på kvelden.



                                       Mange og store prestekrager i år.



Fjellfloks. Jeg hadde bestilt den hvite, og den ble plantet i fjor høst da den kom. Men, den ble blå den også... Det har nok skjedd en feil fra leverandørens side, men skal få bestilt den igjen.



                            Akeleiefrøstjerne, Thalictrum aqueilegifolium.



Nå blomstrer alle stjerneskjermene. Den grønn/hvite har jeg ikke bilde av, men det må jeg få tatt.




    Bilde fra kveldssola over Trondheimsfjorden i går, tatt  litt over klokken 22. Den gikk ned etter 23. 



Og i dag tidlig kvart på fem. Sola kom opp halv fire, så her har den kommet høyt opp allerede.
I dag blir det plenklipping og litt rydding i hagen før det blir for varmt. Da er det bare fint å sitte og nyte blomstene og insektslivet.

                                                                                  :-)




6 kommentarer:

  1. Nydelige blomsterbilder! Den primula vialli hadde jeg før, men den ble veldig kortlivet her dessverre. Den er så vakker!

    Søt liten dvergprimula! Den har jeg ikke sett før, og kjekt at den tror det er vår igjen :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mulig denne vialii kommer til å ha et kort liv til meg også, men den er iallefall frøsådd og vokst opp ikke så langt unna her, så jeg krysser fingrene,)
      Veldig fin denne lille primulaen. Tett i bladverket, og tror det er vår igjen.
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  2. Fine blomsterbilder.
    Men stemningsbildene av sola er kansje enda finere..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sola er flott over fjorden på denne tiden.

      :-)

      Slett
  3. Det slo meg nå at orkideprimula kanskje kunne passe i kjøkkenbedet mitt. Blir bladene store etter blomstring, slik som kuleprimula? Fine blomsterbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det? Jeg vet ikke så mye om den, men den står veldig lenge i blomst, for det tar lang tid å få åpnet alle blomstene oppover.
      Tusen takk:-)

      Slett