søndag 12. juli 2015

Iris






Et lite snev av sommervarme her til oss i Midt-Norge denne helgen:) 22 i skyggen nå i kveld, og jeg er ferdig med å male kanten på verandaen oppe. Sto opp tidlig i dag og fikk på siste strøket før sola ble for varm.
Varmeblaffet går snart over, så det gjelder å nyte den godt.
Men en liten runde i hagen i dag ble det, og nå har alle irisene kommet ut, bortsatt fra den røde Sibiririsen som ikke kommer med blomster i år. Den ble plantet for to år siden, blomstret i fjor, men i år er det bare blader.
Denne over her, er en av de fineste irisene jeg har hatt i hagen min. Jeg ventet i nesten fem år på blomstringen, og  da den blomstret var det en opplevelse! Så blomstret den noen år, og forsvant..
Jeg husker ikke navnet på den, men det hadde vært gøy å prøve den igjen.




 Bildene av irisene er tatt uka som gikk, i regn og sol.



 Denne står så utrolig lenge i knopp før den kommer ut. Sånn er den uannsett vær.



 Men veldig vakker når den først blomstrer. En ganske stor iris.



 Denne står litt for skyggefullt. Må nok flyttes. Tenkte skissere et kart over bedene og notere de som må flyttes til høsten.



                                          Hvit sibiriris, nydelig i kveldssol:) Og med regndråper på.



                                                           Blå sibiriris i kveldssol.



Ja, denne blomstret for lenge siden, men har glemt å legge den inn i bloggen. Kommer fra hagen til min eldste søster. Og må flyttes, for den trives ikke nedgrodd av andre planter. Bl.annet dagfiolen har tatt helt overhånd der den vokser.

Da stuper jeg ut i sol og sommer igjen!

                                                                               Ha en flott dag!

                                                                                        :-)


4 kommentarer:

  1. The Iris was always my Dad's favorite. I think of him each time I see any on the blogs. Thanks. JC

    SvarSlett
    Svar
    1. It´s good to have some flowers who remind us of someone we like :)
      Have a nice day:-)

      Slett
  2. Hei! Tror aldri jeg har sett en nesten oransje iris. Kjempeflott. I det hele tatt iris er vakre. Er svak for sibiriris. Å tegne skisse over bedene bør jeg gjøre. Det er så fort å glemme at den planta aldri skulle ha stått der, fordi den forsvinner og når den blir funnet igjen, er det ikke rare greiene.
    Du må få ut krukkene dine. Det er så morsomt å lage forskjellige sammenplantinger med forskjellige farger og former. Det er jo, bare å flytte rundt hvis de ikke er store.
    Det er kanskje ikke så lurt å vise de fredede krukkene dine på bloggen. Selv om det hadde vært veldig morsomt å se dem.
    P.S. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan la Boasson Hagen komme fra riktig sted.
    God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri sett den irisen igjen, for det er over femten år siden jeg kjøpe den. Håpet er jo å finne samme sort, men det skal vel noe til. Uannsett så finnes det jo mange andre flotte iriser. Og sibiririsene er nydelige.
      De eldste terrakottakrukkene mine står inne, og noen har jeg pelargonier i. De er så flotte, at de kommer nok ikke ut i vind og vær nei.
      Men de andre kan jeg jo sette rundt. Planen er å ta avlegger/så stauder/formere stauder og muligens selge. Og da er disse leirpottene fine til det her det er endel nedbør. Men foreløpig er det bare en tanke. Da blir det eventuelt å starte med de gammeldagse staudene. Hadde vært moro å startet en liten butikk, for endel av de jeg har, spør folk etter. Vi får se:)
      Nå har jeg noen blodtopper, hvit lupin, hvitrogn og duppesoleie som skal få vokse seg fine før de kommer til nye hager.
      He, ja ikke lett dette med hvor folk kommer fra. Altfor lettvint å nevne en by enn ei bygd.
      Ha en fin fin dag!

      Slett