fredag 24. juli 2015

Hva skjedde her?







 I år skulle endelig min andre peon blomstre igjen, etter at den blomstret bare én gang rett etter at jeg hadde kjøpt den og plantet den ut for mange år siden.



 Den ble flyttet i fjor, tror jeg det var, og gjødslet med aske, og så kom det tre knopper på den i år!



 Og hva skjer? Jo, den er ikke rød lenger. De tre bildene over her, er da av den røde peonen min.



 Som nå likner denne, en peon jeg flyttet fra en gammel hage for mange år siden. De har stått rundt fem-seks meter unna hverandre.



 Ikke vet jeg hva som har skjedd, men nå har jeg da ingen rød peon....



 Og så jeg som hadde gledet meg til å se den blomstre igjen.



 I år er de kjempestore og tunge. Ja, alle blomstene i hagen er store og flotte i år, bortsett fra pyntekorgene mine da. Jeg har nok miniutgaven av dem.



 Jeg har fått tatt bilde av det meste som blomstrer i hagen nå de siste ukene, får se om jeg får lagt ut bilder av dem snart.



Ute er det sol! Men i horisonten ser det mørkt ut. Vi har sittet endel ute de siste dagene, og jeg har blitt veldig glad i vår nye 5.30 meter lange markise som dekker det meste av verandaen når det regner. Fint å sitte ute da også, om det ikke er så kaldt da.

                                                                          Ha en fin fin fredag!





8 kommentarer:

  1. Nei, det er ikke godt å si! Jeg har ikke erfart det før. Men den hvite er jo fin den også, selv om den ikke er så rød lenger...
    Hyggelig at du også har sol! Det har dere i nordover fortjent etter så mye regn. Her har vi tross alt hatt masse sol i forhold til mange andre steder her i landet. Kjekt med markise!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ting skjer i hagen som en ikke rår over. Litt fint det også da:) Og den er jo nydelig! Nå har jeg jo to pioner som er flotte i hagen min.
      Ja, i dag har det vært flott vær! Sol, rundt 15 pluss og tordenskyer rundt. Vi fikk bare noen dråper, og markisen er så flott å rulle ut!
      Nå har vi kommet inn, for det ble litt kjølig mot kvelden. Vi har hatt mye regn ja. Har ikke vannet denne sommeren, og det er høy luftfuktighet i hagen. Staudene trives kjempebra, men sommerblomstene sliter endel.
      Du får sende litt sol oppover. Ellers så er vi jo vant til å kaste oss ut når sola dukker opp. Har fått god dreis på raske ut-og innflyttinger.

      Fin helg til deg også:-)

      Slett
  2. Hei!
    Vet ikke hva som har skjedd. Man krysser seg fram til nye sorter. Kanskje den opprinnelig er hvit. Høres litt lite sannsynlig ut. Men vakker er den. Å kunne sitte "inne" når man er ute og det regner, er deilig. Vi kjører ut bilen og sitter i garasjen, men det er ikke så stemningsfullt. Ønsker meg de overbygde amerikanske verandaene som går langs huset. Ser det av og til på film. Hvor de sitter i varme sommerkvelder.
    Gleder meg til å se hageblomstringen i hagen din.
    Husker jeg riktig at du topper eiketreet ditt? Fant en eikenøtt for 8-9 år siden som jeg plantet. Nå har det blitt et ganske stort tre, og rett over er det strømledninger. Tenkte ikke så langt og trodde vel kanskje at det aldri skulle bli et stort tre. Det jeg lurer på, er hvordan treet vokser etterpå.
    God sommerkveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror kanskje den opprinnelig var hvit ja, men så lik den gamle peonen da. Flott er den uannsett.
      Det er så fint å sitte ute! Vi har slitt ut noen parasoller, hengt opp presseninger, plast, paraplyer... Og endelig fikk vi en skikkelig markise som er vanntett og tåler vind. Og har en dings som reagerer på vindkast. Trenger det her i trøndelag. Da går den automatisk inn. Drømmen er jo et overbygg:) Vi hadde det der vi bodde før, men da hadde vi ikke hage. Sier som Ole Brumm; ja takk, begge deler,)

      Jo, eiketreet mitt er toppet. Og de greinene som kommer sterkt på sidene, er og kortet ned. Ingen problemer med formklipping av eiken, etter det jeg har erfart iallefall. I går tok jeg av endel greiner som hadde vokst inn i hekken, og at vi har bilen parkert der også innimellom. Treet ser flott ut:-)
      Artig med nøtta du fant da. Treet jeg og mon sønn tok med fra skogen, var rundt 20cm høyt. Og nå er det kanskje tre-fire meter, men da er det jo toppet.
      Fin sommerkveld til deg også:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Som du beskriver det er det klart at du har fået en "sport": Den røde har været et kryds der har gener fra planter der giver både hvide og røde planter, og det hvide (fra moderplanten) renser sig nu for de for planten fremmede gener.
    Denne proces ses ofte især ved kryds hvor forskellige arter indgår!
    Spændende og det ser jo godt ud!

    Ha en dejlig Aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det som slo meg også. Og denne peonen har stått uten blomster i åresvis, så når den da plutselig fikk en bedre plass og vokse på, og gjødsel, så gikk den tilbake til det den engang var, en flott silkepeon:) Og den er riktig så flott der den står!
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Dette kan jeg ingenting om, men jeg synes nå den er vakker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan så lite om peoner jeg også, men den er kjempeflott!

      :-)

      Slett