fredag 3. juli 2015








                    Fra ti pluss og regn i ukesvis, nesten, til sol og 27 pluss på det varmeste i går. Litt av en overgang.



                                             Så da ligger jeg nesten rett ut i skyggen jeg, og bare nyter hagen:)



                               Noen av blomstene stakkars, ble ganske brent. Som denne akeleien.



 Da er tulipansesongen over. Den siste har blomstret av, men jammen har de stått lenge i år.Veldig fornøyd med denne mørke, stor og flott har den vært.



 Dette er den andre marihøna jeg ser denne sommeren. Det har nesten ikke vært lus på plantene, så de har kanskje ikke funnet så mye mat.



 Men nå har lusene kommet, så da kan den bare forskyne seg av dem.



 Peonene har hatt det så kaldt, vått og rått denne sommeren, så bladene har blitt sånn. Nå er de plukket av og jeg håper det ikke har smittet over på knoppene. Ser litt skummelt ut, men krysser fingrene for at iallefall noen av dem, kommer ut. For i år er det over 20 knopper:)



      Før har det vært mellom 3-5. Selv om sola skinner, er det veldig høy luftfuktighet. Skulle ønsket det kunne blåse litt mere, så det fikk tørket skikkelig opp, men det meldes regn igjen om noen dager.



                                                                        Travle dager for insektene også.



                                                                       For nå surrer det skikkelig i hagen!



                                                                  Av humler,



                                                                        ..og bier:)



 Første rose ut er Hurdalsrosa. Litt pjusk i år, for jeg beskjært den kraftig, men endel blomster er det da. Jeg har to til også. En som står ved gjerdet som blir veldig fin i år, og en som har frøsådd seg selv i kjøkkenhagen. Den er nå flyttet på fremsiden av huset, så jeg er spent på hvordan den blir.



                                                                            Akeleiefrøstjerne.



                                                                  Storknebb, husker ikke navnet nå....



                                                         Sikkert varmen som gjør det  ,-)



                                                                Klatrehortensiaen har begynt blomstringen.



                                                En nesten hvit sibiriris. Navnelappen er nedgrodd....







      Kinaballblom eller Smalballblom, Trollius chinensis. Står støtt i Trøndersk regnvær,)































 I går, etter jeg hadde snakket med datteren i telefonen, kom en av de to skjorungene i nabohagen, innom vår hage på jakt etter mat.



                                                                       Men dette gikk nesten galt.



                                              For lite ante skjorungen at hagens jeger lå i huset.



Jeg fikk tatt disse bildene fra kjøkkenvinduet før jeg kastet kameraet fra meg og løp ut! Og hadde ikke katten blitt forhindret et kvart sekund av den lille lykten over døra, hadde nok denne ungen ikke vært mere. Det gikk heldigvis bra:-)

Dette ble en lett blanding av blomster med og uten regndråper på. Nå er det litt mere malejobb på huset som står for tur. Ønsker dere alle en fin julidag!

                                                                                           :-)





4 kommentarer:

  1. Her har det ikke vært en pause i været, men det har iallfall gått opp fra 9C og regn til 13C og kraftig regn fra juni til juli.

    Jeg visste ikke at humla var så glad i gressløk. Da skal jeg jammen la ei tue få stå og blomstre så de får litt mat. :)

    En fin dag til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det retter seg været til deg også snart:)
      Jo, humla er veldig glad i gressløkblomster! Og det er fint å ha de litt rundt omkring i hagen, og la de blomstre også.
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Den geraniumen heter renardii :) En av de få jeg har, så akkurat den husker jeg ;)
    Mye fint du har som blomstrer.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for navnet! Noteres,)
      Ha en fin mandag!

      :-)

      Slett