onsdag 8. juli 2015







Alt onsdag! Tiden flyr. Og fra veldig varmt, har vi nå fått tilbake kjøligere vær og mye regn. Veldig mye regn.
Men i dag har jeg malt på huset, igjen. Det tar tid når en må vente på oppholdsvær. Men nå er jeg straks ferdig. Ett strøk til med drygolin hvit på verandaleveggen i andre etasje, så er jeg ferdig:) Begynner å bli lei av å stå i stige, og den opererte foten liker det vist ikke så godt heller...

Så passer vi noen hus og hager i år også. Fint at vi naboer kan se etter hverandres eiendommer i feriene. Og sønnen har hatt sommerjobb i en av hagene i mange år. Og jeg triller gresset over til vår hage, for gress er en fin ressurs. Noe går til kjøkkenhagen, løk og purrevekstene, og resten i komposten eller rundt bladplantene.

Så over til bildet. Jeg har høstet endel fra tomatene og chiliene denne sommeren, men det har ikke vært så mye sol, så det har gått tregt.
Neste år kommer jeg bare til å ha chili, for tomatene krever så mye mere plass mm, enklere med chiliene når jeg har de inne.
De store grønne er jalapeno. Smaker nesten ingenting. De små røde derimot, er nydelige og veldig  sterke i smaken:)
Jeg har noen sorter til som ikke er modne enda. Og så har vi smakt på hvitløken jeg har på verandaen i urtebedet der. Utrolig smak av hjemmedyrket hvitløk! De er ikke så store enda, men måtte bare smake. Så til høsten skal jeg settet mye mere:-)

Hagen bugner av blomster, men etter regnskurene her forleden dag, lå mye rett ut. Det ble noen buketter med inn. Bilder av blomster mm kommer etterhvert.

                                                                             

                                                                                     :-)


10 kommentarer:

  1. Flotte grønnsaker du har dyrket! Jeg er ikke så glad i chili, for jeg er en pingle ;)) Men jeg dyrker det, og tørker det i ovnen. Det er godt i maten i små doser når det er i pulverform. Tomater krever mye plass ja, men de er skikkelige gode når de får mye sol og varme. Mye regn her også nå, og det er kjedelig når blomstene er på sitt fineste :(

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Chili er veldig godt, og det finnes mange styrkegrader av dem. Så det er jo fint du bruker litt av chilien du dyrker da:) Og så er det jo koselig å gi bort i gaver også.
      Ja, tomater kommer jeg ikke til å ha neste år. Så lenge jeg ikke har drivhus, så tar det for mye plass inne. Og de snåleste av plantene, noen lysegrønne, små, har ennå ikke fått blomster engang.
      Håper det letner til deg også, for her er det så fint i dag!

      God helg:)

      Slett
  2. Hei! Det er skikkelig luksusfølelse å hente mat fra hagen og veksthuset. Tomatene har begynt å skifte farge, chilien er fremdeles grønn, men det kommer. Har spist forskjellig salat, hvitløk og reddiker. Gressavfall er gull verdt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig. Det er så kosleig å gå ut og finne det en skal bruke med en gang. Og så er det jo økologisk også.
      Gress må en ta vare på. Og nå har jeg en ekstra hage(en stor en) som jeg kan forskyne meg av.
      Ha en fin lørdag!

      Slett
  3. Det ser godt ut! Vi smakte på den første agurken i går, og i dag hentet jeg inn tomater. Chilien er det for tidlig å smake på. Det er luksus å spise selvdyrkede grønnsaker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Agurk har vi ikke i år, den mistet de fleste fruktene i fjor, så i år ble det ikke. Men de er jo så gode, de selvdyrkede agurkene:)
      Luksus på denne tiden ja, når vi kan fråtse litt i selvdyrkede grønnsaker, og urter.

      :-)

      Slett
  4. Hei igjen. Jeg tror du absolutt har rett i at det er en småklengemaure jeg har i bedet. Tusen takk for hjelpen! Den har jeg aldri hørt om før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en flott bok som jeg bruker mye når jeg finner planter jeg ikke hvet hva heter. Det er en praktbok fra Gyldendal, Gyldendals store nordiske flora, på 700 sider. Der står det meste av planter:-) Anbefales.

      :-)

      Slett
  5. Svar
    1. Thank you, Linda:-) Have a nice day:-))

      Slett