mandag 1. juni 2015

Tur til Svinvik arboret







For 16 år siden da jeg fikk min egen hage, kjøpte jeg et hageblad og der sto det om Svinvik arboret som ligger mellom høye nordmørsfjell og Todalsfjorden ikke langt unna Trollheimen.
Og endelig ble det tur til arboret på oss:)



Anne og Halvor Svinvik på småbruket Gjengstøa i Svinvika begynte med denne hagen på 40-tallet.
Her finnes 350 ulike slag av rododendron og rundt 250 bartreslag plantet i bergskråningene, og mange uvanlige og vakre løvtre. 



På 60-tallet var samlingen den største som noen private hadde anlagt i Norge. Halvor Svinvik skaffet seg de fleste plantene fra frø fra utenlanske forbindelser.




Det tok rundt to timer å kjøre fra Trondheim, og kom frem i flott vær og rundt 17 grader. Et hagelag var også her denne dagen og de hadde omvisning. Det går ann å bestille omvisning, og det tror jeg er lurt.  For det er så mye spennende i sånne hager en skulle hørt mere om.



Her er det også en kafé, og utsalg av forskjellige rhododendron, tomatplanter og stauder. Samt litt andre planter. Jeg samler ikke på rhododendron. Har bare en i hagen, og tror ikke jeg skal begynne å samle heller,)



                                                       Et stort og flott drivhus ligger på nersiden av huset.







Det har vært litt sen blomstring her også, selv om det ligger lunt til ved fjorden. Blomstringen skulle egentlig vært på topp den helgen vi var der, men den er rundt en uke senere i år.



Jeg hadde sett for meg at alt av busker og trær var plantet på plenen rundt omkring, men her i denne bergknausen begynte opplevelsen:)



     En labyrint av trapper og stier var anlagt i skråningene. Det meste er gjort med håndkraft av Halvor Svinvik, selv om han var svaksynt helt fra barndommen, og nesten blind i voksen alder.



Skikkelig spennende å gå der, blant mose og rhododendron i alle forrmer, farger og størrelser.



                                                                               Trær fra de fleste verdenshjørner.











                                                      Skulle gjerne hatt sånne trapper og stier i hagen min.



Jeg fikk ikke med med halvparten av det som var der, så det blir nok tur hit flere ganger.



                                                             Utrolig flott å rusle rundt i denne skogen.



                                                                              Her gikk det videre rett ned i Todalsfjorden:)







                                                                               Mose vokste det på det meste.







                                                                                               Opp...



                                                                                          ...og ned.







                                  Mye fugleliv i denne skogen. Og her i et av trærne, hadde trekryperen reir:)







Det var litt vanskelig å få tatt skikkelige bilder av det som var der, men dette var litt av det vi så i blomst.







Og vi fant ut igjen av labyrintjungelen.

Før vi dro hjem, fikk jeg kjøpt noen planter.

Purpurmjødurt, Filipendula purpurea. Jeg har den lys gule og rosa, så da måtte jeg jo kjøpe denne også.
En Småhjerte, Dicentra. Tror det var denne som grodde ned i hagen min for noen år siden, så den måtte jeg kjøpe igjen.
Og en iris ble med hjem, Alaskairis, Iris serosa. Den tåler fuktig jord, så den passer godt til meg.

I dag regner det igjen, så det blir ikke utplanting i dag, tror jeg.









 




                                                                                      :-)


4 kommentarer:

  1. Dette var et interessant innlegg.

    SvarSlett
  2. Det var spennende å rusle i hagen sammen med deg. Takk for omvisningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig spennede å rusle rundt i sånne imonerende hager skapt av privatpersoner. Bare det å se all mosen/lav som vokste der. Skulle hatt med macroen også.

      :-)

      Slett