fredag 5. juni 2015






                                                                             
                                                                                    Prakthumleblom, Geum coccineum.


 Det går jammen meg ikke fort i hagen i år, i motsetning fra i fjor da mye ble avblomstret på kort tid. Men vi slapp iallefall snø i mai i år.


                                                                               
                                                                        Ballblom, Trollius europaeus.



                                                 
                                                                     Akeleiefrøstjerne, Thalictrum contortum.




                                             Lite yrende liv i epletreet, men blomstene har kommet litt ut.



                     Artig med nye variasjoner av akeleier. Og denne er fortsatt den eneste som står i blomst.



                                                                              Ramsløk, Allium ursinum.

Og så har jeg bestilt Seiersløk, Allium victorialis. Den skal vist være like god som ramsløken:)



                                                                                     Venter på byttet.



 Ja, denne ja. CEPHALOPHORA aromatica 'Pineapples'  Ikke mye å skryte av. Liten som en ert. Bestilte noen frø fra Zimrade, og denne så så spennende ut med sine runde gule baller til blomster.



 Mulig den kan bli bittelitt større, men ser ikke så lovende ut. Mye av de andre frøene jeg bestilte, har det ikke gått så bra med heller.







 Det går tregt med japanlønnen, men vi har det ikke så travelt med den, for den må nok flyttes, igjen...


                                                                                             
                                                        Klaseskumblomst, Tiarella cordifolia.




Det var litt sol først på dagen i dag, og rhododendroen har begynt blomstringen.  Vet ikke hva det er slags sort, for den er flyttet fra en gammel hage. Rhododendron er enkle å flytte på. De har grunt rotsystem, og kan godt flyttes selv om de står i blomst.



                                                Alle tuene med duppesoleie står vakkert i blomst i hele hagen.



                                                                            Den lille larven aldrimett:)



                                                                   Byggmesteren i gang med å hente materialer til årets bol.


                                                                                    
                                                                                                Forglemmegei, Myosotis stricta.



                                                                 
                                                                      Gul lerkespore, Pseudofumaria lutea.




Jeg liker denne veldig godt, for den vokser akkurat der det passer seg. Fyller ut i sprekker og på bare jordflekker.

Nå har jeg bestilt noen til.
Corydalis boschii og Coryalis noblis. Så glemte jeg C. omeiana. Får bli senere.



Vortemelk. Denne har tynne nåleliknende blader, men jeg vet ikke det botaniske navnet på den. Nå skal jeg fyre opp i oven,)

                                                                                 God fredag:-)



8 kommentarer:

  1. Ja, i år har alle blomster vart veldig lengeni forhold til i fjor. Nydelige bilder, og de hvite duppene er så fine! Akeleiene har akkurat begynt her også. Ikke alle frøsådder blir vellykket, nei. I år har mine Cosmos vært så treige :(

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. De står lenge blomstene i år ja. Takk! Og duppene blir jeg aldri lei av. Håper du får fart på kosmosene dine, mine har blitt litt mere lubne etter at jeg plantet de ut i hagen.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  2. Innlegget under så mistenkelig likt ut på egen hage :-(( Men i dag er det bra :-)) Flotte bilder! Jeg ser du har bestilt fine nye corydalis ! Nå er det virkelig tiden for disse skjønnhetene :-)) C nobelis har ikke kommet i blomst enda men den har nå klart vinteren. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. He, noe kjent der ja?
      Takk:) Ja, jeg måtte bestille noen til. Kjedet meg en kveld, og bestilte ti nye planter fra Steen & Wromsen, bl.annet corydalis.
      De blomstrer nok snart til deg nå.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  3. Fine, fargesterke bilder denne gangen:) Vi trenger knallfarger nå. I dag har det (faktisk) vært en fin, varm dag med sol. Endelig! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, farger trenger vi virkelig nå. Håper du fortsatt har sol til deg.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Så flotte bilder! Jeg er usikker om jeg har ramsløk eller seierløk. Googlet, men bilder ser nesten likens ut. Likte bildet av Tiarella, plantet den i fjor uten å lese noe på forhånd. Ser på ditt bilde og gleder meg til å se min plante i blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er kanskje like de to. Uannsett så smaker de jo godt, men er det mere hvitløksmak på ramsløken tro?
      Tiarellaen kommer fra nordamerika, så den tåler kanskje endel? Den trives best skyggefullt og i humusrik jord.
      Håper din og vil blomstre.
      :-))

      Slett