onsdag 3. juni 2015

Liten hagerunde tidlig i juni







 Noen bilder fra hagen tatt i går og i dag. I går fikk jeg klippet plenen, tatt kantene med kanttrimmeren og plantet ned alt av stauder og sommerblomster. Rosen som står til høyre her, skal på en kirkegård. Men der planter vi ikke før rundt slutten av juni pga frostfare.



 Sparken støtter opp en gullris som står der. Den blir så stor og legger seg utover, så den trenger støtte.
I går da jeg klippet, flyttet jeg sparken bak meg, glemte at den sto der og ramlet baklengs så lang jeg var over den da jeg rygget med klipperen. Vel, det ble noen blåmerker, en forslått skulder og vridd ankel, så det ble en rolig sykkeltur i dag ja ,-)



 To busker står på hver sin side av en av trappene som går opp på verandaen. Klatreveggen til venstre er laget veldig solid, for her vokser en flammentanzrose som blir stor og tung, og en til er på vei. Stativet er festet godt, så den skal tåle vindkastene som kommer i ny og ne.



 Der pinnen står, har jeg plantet moserosen min, men her skal det graves unna og ryddes opp. Noen stauder og tulipaner har alt druknet av kvelende planter.



                                                                            Deilig å se bedene fylles opp og blir tette og fine.







                                    Dette blir høstjobben i år, tror jeg. Her er det så trangt at det må flyttes planter.















 Det er ikke fullt før det renner over vel? Denne rosen blir så tett og fyldig, så riddersporene som står bak, skal flyttes. Og her frøsår kirgisløken seg voldsomt.







 I den hvite bollen, vokser erteblomstene som jeg sådde for lenge siden. Resten av frøene sådde jeg rett ut.



 Alpeklematisen har ikke vokst så mye som jeg håpet, men den kommer seg. Her har jeg og en New Dawn rose og en Bill Mc Kenzie klematis. Men tror det ble for mørkt for disse, de vokser iallefall i sneglefart.











                                                                         Noe av gressklippet i går, la jeg i kjøkkenhagen.



                                                                                                        Hytta til katten gror ned.



Det nye bedet. Skal bli fint etterhvert når det får kommet godt i gang med veksten på plantene. Det blir jo endel luking før de blir etablert.



 Her hadde jeg en stor syrin som ble fjernet i vår. Så nå trives ikke de skyggeplantene jeg har her. Men to busker og japanlønnen vokser seg til, så da blir det bedre.







                                  Her har jeg ikke gjort noe i år pga alle fugleloppene i rogna. Det får bli senere.



 Bedet med de lave staudene samt noe løk, og en fin kvitrogn som frørsår seg ganske mye. Men grei å luke bort.



 Min eneste rhododendron straks i blomst. Bak er et bed som jeg har plantet de staudene som sprer seg mye.



                                                                      Og på denne siden, er det bregner og storbladplanter.







                                                                        Rundt plommetreet vokser det godt også.



                                                                                     Bedet ble utvidet i fjor.



                                                                              Kvannen min til høyre i bildet :-)



Dette bedet er også utvidet, og mange nye stauder har blitt plantet her.  Ja, det var litt av hagen. Rotebedene har jeg ikke tatt med her, men jeg skal fotografere de også, sånn at jeg har før og etterbilder. For nå er det igjen tre-fire bed som det må ryddes i.
Alt regnet her i Midt-Norge i vår, har gjort det veldig frodig iallefall.


                                                                                  Ha en fin dag:-)






10 kommentarer:

  1. Så fine og frodige bed du har! Ja, alt regnet og det kjølige været gjør at det vokser litt saktere, men det er frodig her også. Kvitrogn som frør seg hørtes spennende ut. Er det er spesiell sort, og blir frøplantene også med hvite bær?

    Mye rufsing i bed gjenstår her også. Får ta litt om gangen, for de verste med luking gjenstår ;)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det går ikke så fort frem, men frodig er det heldigvis. Tror den kvitrognen jeg har, er den vanlige sorten. Men ved siden av har jeg den vanlige oransje rogna, så jeg vet ikke om de har blandet seg. Vet bare at ei jeg kjenner, fikk gule rognebær på sin, som hun trodde var hvite. Men den er flott den også. Jeg ga bort noen småplanter i fjor, så jeg er litt spent på om de blir hvite.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  2. Kjempemorsomt å få bli med på en hagerunde hos deg :-)) Veldig mage fine detaljer og kreative løsninger!

    SvarSlett
  3. Så moro å se hagen din og bli med på en vandring. Grønt og frodig hos deg. Jeg klarte ikke å se hva slags plante som vokser ved trappetrinnene. Den med gul/grønne blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Den ved steinhelletrappen er en vortemelk fra en gamml hage. Jeg har ikke det latinske navnet på den, men den er ikke å se i handelen etter det jeg har funnet ut. Det finnes så mange forskjellige vortemelk, men denne har nåleliknende blader.

      :-)

      Slett
  4. Jeg er utrolig glad i å kikke i andre sine hager for å hente litt inspirasjon. Det var en koselig vandring i hagen din! Imponerende hvor mange koselige rom du har skapt. Klarer du å huske navn på alle planter? Bruker du å skrive ned hvor du planter forskjellige stauder?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er moro å titte inn i andes hager:) Takk for det. Hagerom liker jeg godt. Jeg prøvde å notere alt jeg har i hagen her et år, men gikk litt i surr. Men jeg har en bok jeg tegner opp bedene og noterer hva jeg har i de, sånn omtrent da. Og om jeg flytter på noe, noteres det også.
      Før kunne jeg alle de latinske navnene på plantene jeg hadde, men det gjør jeg nok ikke lenger. Så da er boka god å ha. Og denne hagebloggen, for her kan jeg gå tilbake og se hva som er fått, kjøpt, byttet, og forandret på.

      :-)

      Slett