mandag 29. juni 2015








 Søndagens himmel så sånn ut! To fine helgedager, akkurat som forrige helg. Og i går, søndagen, var første gang jeg ikke fyrte opp i ovnen på morgenen siden i fjor en gang ,-)
Men i dag har slusene åpnet seg på nytt, og regnet siler ned. Og jo, i dag var det fyr i ovnen igjen.




Litt blomsterbiler ble det tid til også disse to helgedagene. Og dette er en av de fineste blomstene som virkelig er en sommerblomst, prestekragen. 



                                  Stjerneskjermene har begynt blomstringen, og tuene er svære i år, som busker.



Stor stjerneskjerm, Astrantia major "Rubra".
Kjøpte en til av de mørke røde, de er så fine. Den første jeg hadde for mange år siden, ble borte. Nå har jeg to, så kanskje de varer mere enn noen år.



 Mine Pyntekorg/cosmos er rundt 10 cm høye :(  Så da kjøpte jeg denne flotte Sjokoladepyntekorg på torsdagen.Stor og kraftig plante med mange blomster.



                        Gressløkblomstring. Jeg har iallefall sikkert 12 gressløktuer rundt i hagen.



                                                       Noen frø fra valmuesøsteren skal få modnes.



                                                                           Enghumleblomst, Geum rivale.



 Lupiner trives ikke til meg, men jeg har noen innimellom. Jeg sår frø og så får de stå til de forsvinner.



 Stikkelsbærbladveps, Nematus ribesii. Disse larvene snauspiser hekken vår, om vi ikke plukker de vekk. Vår gamle nabo sprøytet mange ganger fra vår til høst, men jeg syns det er mye greiere å plukke de av for hånd. For i hekken finnes jo mange andre insekt som fuglene spiser, så da er ikke giftsprøyting noe greit, syns jeg.



                                                 Sibiriris. Nydelig i kveldslyset. Den hvite og røde har ikke kommet i blomst enda.



                                                                                       Rosestorknebb.



 Og så denne hvite Gudeblomsten, som jeg plantet i fjor. Tenk at den fikk så mange blomster i år!



                                                                 Orkideprimula, Primula vialii. Snodig blomst.












                                                                      Snakk om å stupe ned i matfatet:)




                                                                                      Verbascum, lilla kongslys.



Basunblomst. Denne kjøpte jeg i vår, men tror ikke jeg liker den...



 Fant en på gartneriet på torsdag, som var kjempestor. Vel, det er ikke alt man kjøper som en blir fornøyd med.



 Det ble en liten hagerunde i regn i dag, og denne storknebben måtte ha hjelp med å løfte hodet.



 Blå valurt, Symphytum officinale. Elsket av humler! Men, får du den inn i hagen, har du den for alltid. Den kalles også sleiprot eller glattrot, for roten blir en ikke kvitt. Rett og slett fryktelig sleip og glatt. Sett den et sted den ikke sprer seg til andre bed, er mitt råd. Den blir enorm, men kan brukes til gjødsel, akkurat som med brennesle. 
Forresten, jeg leste i et hageblad om bruk av tørket brennesle til gjødsel. Og det går helt fint. Jeg skal tørke mye mere i år, enn jeg gjorde i fjor. Fint å kunne starte gjødslingen tidligere på våren.



 Peonene er fortsatt i knopp. Og i år er det første gang jeg ikke får roseblomstring i Juni. Alle rosene står i knopp, men knoppene er små.



                                                        Orientvalmuene har begynt blomstringen.



                                                                               Det blir mange i år.



                            Rødrandtege, Corizus hyoscyami. Denne landet på en vase som sto på verandaen.



                                                                         Kan ikke huske jeg har sett denne før.



                                                                         Artig med nye insektsbilder i samlingen:)



Da satser jeg på at det letner utover dagen. Ble ikke helt ferdig med å male ved inngangsdøra, så nå må det få tørket opp, så blir det kanskje muligheter i morgen. Jeg har ikke vært så flink til å besøke hagebloggene nå på en stund, for dageren går så fort og dataen har ikke førsteprioritert. Men jeg skal stikke innom i løpet av uka.

                                                                                   Ha en fin dag :-)






6 kommentarer:

  1. Du har jo mye å glede deg til fremover! Her har rosene akkurat begynt, så det er sent her også. Nå har jeg ikke fyrt i ovnen på en uke, så det er jo litt varmere her nå. Den hvite gudeblomsten er så vakker! Har den i blomst jeg også.
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo det:) Vi fyrer igjen hver morgen vi nå, etter den ene dagen i juni uten fyring. Gudeblomsten er virkelig en vakker plante ja. De to andre mine skal jeg flytte, så de kommer mere til sin rett, som den hvite.
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  2. Ja så blå kan himmelen være =O) Må vi få mange sånne dager?! Flotte bilder, som alltid :-)) Her ser det ut som om juniblomstringen har tenkt å vente til vi er reist på ferie. Dett var dett :-(( Vi får instruere kattevakten om å gå ut å nye synet ;-D I morgen er det meldt 21 C. Det er til å leve med :-)) God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk det! Synd dere går glipp av mange blomster i år. Godt kattepasseren får nyte synet. Rekner med været ditt kommer hit i morgen?
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  3. Jeg ble nysgjerrig på hva du hadde tatt bilde av først, men en blå, blå himmel må dokumenteres slik det har vært til nå:) Vi vil ha flere slike dager, og det tror jeg også vil komme nå de nærmeste dagene. Valurt har vi også. Den står så fint i skyggen mot nord der ingen andre trives. Orientvalmuene har massevis av knopper i år, så dette blir bra! Det ser ut som mine stjerneskjermer også blir store i år (og det til tross for at jeg plantet dem i fjor). Håper du slipper å fyre i ovnen fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. He, ja litt uvant denne blå fargen til oss i år. Og hagens planter er skikkelig store og flotte denne sommeren. Håper på litt varme, så vi slipper denne fyringen. Litt lei av den nå.
      Ha en fin onsdag!

      Slett