mandag 8. juni 2015







Gudeblomst, Dodecatheon meadia. Jeg har den hvite og røde også, de kommer straks i blomst.
Navnet dodecatheon kommer fra det greske ordet dodeka som betyr tolv og theos som betyr gud.



 Fortsatt har vi nordavind, så det går smått i hagen. Litt sol i dag, og det vet insektene å nytte seg av:)
Jeg også. Koselig å sitte på verandatrappa med en kopp kaffe og bare se utover.



 Tulipanene står jo lenge da, når det ikke er så varmt. Denne er den mørkeste jeg har. Ble satt i fjor.







                                                                           Dette er en som har vært i hagen i 12-14 år.







                                                                     Noen flere av akeleiene har begynt blomstringen.



 Men det er så mange teger på dem, og de ødelegger knoppene så de blir misdannet og blomstene kommer ikke ut. Det kryr på de akeleiene som står i minst sol.
Her bodde det også en edderkopp i knoppen:)



                   Da jeg skulle ta bilde av hasselurtblomsten, fant jeg denne boakjølsneglen under bladene.



 Blomstene til hasselurten gjør lite ut av seg der de henger på undersiden av bladene. Men ta en blomst og lukt på den. Det lukter himmelsk godt!



 Nikkeblomst,  Uvularia grandiflora. Jeg har fått flyttet den i vår, så dette bildet er fra i fjor. Den har litt mindre blomster i år.



                                                   Ballblom, Trollius laxus var.albiflorus. En ganske liten ballblom.



                                                               Gleder meg sånn til denne blomstrer! Kosakkveronika:)



                                                                  Flekktvetann, Lamium maculatum. Flott bunndekker.



                                                                                                         Prydrabarbra.



                                                                                                             Rhododendron.



 Jeg har noen tulipaner i hagen som blir nesten en meter høye. De vokser gjennom en snøballbusk, Virburnum roseum.



 Snøballbusken er flott når blomstene kommer helt ut. Men den har i mange år vært så plaget med sort lus, at det har tatt knekken på mange blomstringer.
For to år siden klippet jeg den hardt ned mens lusene var på, brant opp avklippet og satte på limring(noe svineri). I år har jeg ennå ikke sett noe lus, men de kan jo komme enda. Utrolig mange knopper på den i år!



                                                                                                     Ny generasjon på vei.



                                                                              Fine knopper på mange blomster også.



 Sønnen kom hjem ganske tidlig fra skolen i dag, og da hjalp han meg med å klippe hekken.  Nå er har mye lenger enn meg. Kjekt å ha en som rekker høyt:-)



Ellers har jeg ordnet med alle maleriene som skal på utstilling og laget avstøpning i betong av store blad fra hagen. Veldig gøy!

                                                                                           Ha en fin dag :-)







11 kommentarer:

  1. Du tar utrolig vakre bilder!
    Den Gudeblomsten er jo helt fantastisk vakker!!
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Gudeblomsten er virkelig vakker ja:-)

      Slett
  2. Vakre bilder, som alltid! :)

    Kjekt med lange sønner ja! Kjekt at de er sterke også. Jeg har fått mye god hjelp i hagen til graving, og det er jeg glad for.
    Hvite dupper er fine!

    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant. Lange sønner er gode å ha. Og duppene er flotte blomster.
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  3. Du har så mange spennende sorter i den vakre Hagen din! Aldri hørt om rød Gudeblomst. Har jaktet lenge på den hvite, uten hell. Ha en god uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Joda, rød gudeblomst har jeg også, samt den hvite og lilla. Tror jeg kjøpte det hoss Steen & Wormsen i Nordland. De har også den hvite.
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Hei!
    Bruker alltid lang tid når jeg ser på bildene dine, vakkert.
    Det må bli deilig å dra på hytta. Sammen med ugler, ørretfiske og snekring høres ut som perfekt ventetid før det skjer masse i hagen. Akkurat nå er det vindstille og sol. Har terrassedøra åpen. Det er første gang i år.
    Ha gode dager på hytta! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det du:-) Ja, det var skikkelig fint å få vært på hytta alene noen dager nå, selv om været ikke var så fint. Men det gjorde ikke så mye. Litt nedtur at det ikke hadde skjedd så mye i hagen på denne tiden jeg var borte, men får bare vente.
      Høres ut som om du har det flott værmessig iallefall! Det må du nyte.
      :-))

      Slett
  5. Kjempefine bilder! Jeg har likens farge på gudeblomsten min. Og for en fantastisk mørklilla tulipan! En meter høy tulipan er vanskelig er forstille, hos oss vokser alt i dvergform:-)
    I fjor kjøpte jeg snøballbusk, men rakk ikke å plante den. Den står fremdeles i en stor potte og venter. Nå vet jeg at den kan ble angrepet av lus, greit å vite. Hvor høy og bred er din busk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og ja, de høye tulipanene mine er noe for seg selv. For de blir ikke så høye de andre, men den mørke er ganske høy den også og står utrolig lenge i vase inne:)
      Snøballbusken min er ikke så høy, rundt 1.30 og ca 1 meter i diameter, men den har liksom ikke fått vokse fritt, pga all lusen som forkrøplet den. Så jeg er litt spent nå om den blir større.
      Håper du og får til din:-)

      Slett