onsdag 17. juni 2015





       Gudeblomst, Dodecatheon meadia. En mere kraftig plante enn den røde og lilla.Lekker blomst :-)

I dag har det vært oppholdsvær og rundt 15 grader. Så jeg syklet til Ikea for å se om de hadde noen lanterner til verandaen. Kjøpte to hvite (det er litt begrenset hva en får med på en sykkel), men hvitt er liksom ikke meg, så de skal jeg lakke limegrønt eller turkis. Mulig jeg kjøper flere etterhvert. 



                                                                           Syrinen blomster for fullt, til humlens store glede.







Og i Rhododendronen surrer det stort sett fra morgen til kveld. Mest av humler, men og biller og fluer.















                                                                                       Fjellflokk, Polemonium caeruleum.



Kosakkveronikaen er så fin! Den kjøpte jeg i fjor fra Nordland, og alt nå er det sju kraftige blomsterstilker. Aller finest er den i morgensol og kveldssol. Den skal deles og plantes flere steder i hagen, og gis bort.



















                                                   Gulltvetann,  Lamiastrum galeobdolon ´Hermans Pride`.



                                                                                  I dag kan en fint kaste lua ,)



                                                                      En fyllt narciss som dukket opp i et bed her i år.



   Og denne alliumen har det ikke travelt med å komme frem. Kirgisløk, en av de virkelige flotte i hagen!







Rognen blomstrer, og her yrer det av liv. Er veldig glad i rogna. Flotte blader, nydelige blomster og dekorative bær. Den tåler både saltsprøyt og kraftig vind. En av de beste trærne å plante i hagen om en vil dempe vinden, syns jeg.











                                                                                                 Småhjerte.



      Snøballbusken er litt spesiell, da den før de hvite ballene spretter ut, er limegrønn i fargen. Veldig dekorativ.



                                             Ballblom, Trollius laxus var.albiflorus. Fin liten sol i bedet.



                                                                                         Og de kjære duppene:)



                                                                                                 I år er det mange av dem.



                                                                         Veldig fine sammen med de mørke tulipanene.



                                                                                       Duppesoleier i kveldssol.



                                                              I går kveld satt vi litt ute i kveldssola, katten og jeg.



Nå ventes det mere regn, men vi koste oss iallefall i går med litt sol.  Vi får nyte den sola som kommer.

                                                                                        :-)




12 kommentarer:

  1. Så mye vakkert du har i din hage. Jeg har også lest om uglene og studert det støpte bladet. Du er til inspirasjon hver gang jeg titter innom. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Fint å være til inspirasjon. Jeg blir ofte inspirert av det andre har laget også.
      Fin kveld til deg også:-)

      Slett
  2. Nydelige bilder! Gudeblomsten er så vakker og spesielt på nært hold :)
    Hvis du har lyst til å bytte bort lutt av den kosakk veronikaen en gang, så si i fra :)
    Jeg har sikkert noe å bytte bort ;))

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, gudeblomst er en vakker plante. Og litt spesiell også. Bytter mere enn gjerne en bit av kosakkveronikaen jeg ja! Må bare se hva jeg skal bytte til, for du har så himla mye som jeg har lyst på ,-)
      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  3. Nyyyyyydelige bilder! Jeg er kjempeglad i kosakkveronika og den sprer seg godt hos meg. Fantastiske bilder av rogn blomstring. Jeg har to små rognetrær, men de har ikke blomstret enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Så fint å høre at kosakkveronikaen sprer seg til deg! Håper på det her også, men den står så nær plenen, så da blir eventuelt spirer klippet bort. Men det han jeg fikse:-)
      Koselig med rogn. Det er mitt favorittre. Vi så mye rogn på turen nordover, for rogn er et hardfør tre. Håper din kommer i blomst også.

      :-)

      Slett
  4. Kjempefine bilder av lekre blomster! Jeg koser meg alltid veldig med bildene av pus ;-)) Her er det kaldt og vått og ikke mange innsekter å skue :-(( Men yr lover sol til helgen og vi er optimister!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, pus er jo linselus,) Håper du og fikk en strålende helg. Vi ble litt satt ut her, det ble jo så blått der oppe! Og varmt:-)

      :-))

      Slett
  5. Hei! Nydelige bilder. Snøballbusken er fin nå. Skulle nesten ønske at den holdt seg sånn. Skjønne duppesoleier. Har jeg fortalt at de blomstrer for første gang hos oss? Lykke!
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja du, den snøballbusken kunne egentlig vært limefarget. Den er jo så fin før den går over til hvitt. Duppene er bare så nydelige. Og så gøy at de blomstrer til deg også! De er så fine i kveldslyset, syns jeg. Nå delte jeg mine i fjor og har de på mange steder i hagen. En av hagens favoritter.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  6. Ah, i går var det endelig en ordentlig deilig sommer/hagedag! Man må nyte når man kan:) kosakkveronika er snart klar til blomstring her også. Jeg skal se om de er store nok til å deles slik at de kan nyres flere steder. Jeg ser du har flere i blomst enn meg, men nå begynner det faktisk å våkne her også. I morgen skal jeg gå på "akeleieblomstjakt":)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott ja! Selv om vi riktig nok har hatt nordtrekken, så har det vært alle tiders her også. Kosakkveronikaen er en nydelig blomst. Fint du også har den i blomst snart. Og fint om den kan deles, og plantes rundt i hagen her og.
      Akeleiene min er i sørgelig forfatning i år. Disse små grønne har gjort kort prosess på de fleste av de... Æsj...
      Lykke til med din jakt!

      :-)

      Slett