torsdag 4. juni 2015

Bilder av de rotete delene av hagen.







I dag har vi de fire årstider, og jeg har vært ute en snartur mellom diverse vær og fått tatt bilde av de stedene i hagen som en ikke kan være foruten?



 Her er det ikke så nøye med orden nei. Veldig godt å ha et sted der ting kan samles og lagres. Ved den hvite leveggen i bakgrunnen, hadde jeg tenkt å utvide til et hjørne der redskap mm kunne settes gjennom sommerhalvåret.



 Men det er så vått og klinete, at det ble satt på vent. Her ligger sibiriristuer som venter på oppdeling og omplanting, litt drivved, avklipte kvister mm.



 Så da henger noe av redskapen på såbordet eller står litt rundt omkring.



 Noen mønetaksteiner jeg ikke er sikker på hva jeg skal bruke til og armeringsnett til erteblomstene.



 Den gamle trappa vi hadde på verandaen før, står ved hekken. Her sitter katten i sola, ja når det er varmt nok da,)
Noen rustne motorer, gammel sveivesymaskin og en steinhelle som skal på hytta.



 Her vokser også den praktfulle klatrehortensiaen. Den er utrolig flott, høy og kraftig.



 Dette bedet har jeg liksom aldri fått noe orden på. Det var hagen til datteren for mange år siden. Her er en stubbe med bringebær rundt, pil og enda en furustubbe med en stokk hvilende på som en gang skulle bli en hagebenk. Men den ligger der på sjuende året nå, tror jeg. Sverdirisen skal iallefall bort, og muligens den høye stubben. Planen var og lage et klatrestativ på den, men så ble vi enige med våre nye naboer at hekken kunne vokse seg høyere. Da ble det ikke så aktuelt lenger.
Noe av pilen er flettet nederst, og når den vokser så blir det fine flettestammer. De skal bli til pynt om noen år.



 Et annet bed som er grodd ned av sverdiris og asters. Breinøkketungen har det ikke så bra her lenger.



 Den gamle hagen til sønnen skal gjøres om. Rundt epletreet vokser storknebb og fjellflokks, samt duppesoleie. De skal flyttes.



 Samt blodtopplanten til høyre her. Stokkene har råtnet opp og skal fjernes. Ved leirpotta, som falt ned fra morelltreet etter å ha fungert som lodd, står stikkelsbærplanten jeg kjøpte i vår. Og den har fått mange kart:)



 Under sinkbaljen er rester av syrinen som ble saget ned i vår. Og her måtte det sterkere saker til enn bare fjerning av røtter, så derfor denne baljen over. Så ikke katter eller andre skal komme i nærheten.



 I urtebassenget på verandaen vokser urtene godt. Og hvitløken. Men her er det nesten bestandig rotete, for her havner bøtter, potter, ting og tang som en bare setter i fra seg før de kommer dit de skal.
Grillplaten fant jeg i skogen en dag her i mai. Den skal på hytta.



 Og her står grillen, brukt en gang i år. Litt drivved til noen smågjerder og et vindu som ble brukt for å øke temperaturen på urtene for en stund siden.
Den ene flammentanzrosen  vokser opp ved veggen bak urtene. Der har jeg også en vindrue, men den kommer litt senere.

I dag får jeg ikke tatt noen macrobilder i hagen. Himmelen har åpnet seg så jeg får pent vente.

                                                                   Vel det var litt om hagerotet mitt :-)



                                                                                    Sleipt og glatt i hagen.



                                                                                               Valmuene venter på tørkevær.


8 kommentarer:

  1. Hei! Morsomt å bli sluppet inn bakdøra. Det er som å komme inn i verkstedet. Det er ofte her ideene kommer. I dag har det nesten vært sommer her, deilig. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Men jeg glemte jo å ta bilde av garasjen og boden, for her har jeg masse materialer mm til inspirasjon.
      Godt du har hatt en sommerdag! Håper du får flere:-)

      Slett
  2. Herlige bilder! Det mener jeg virkelig, for alle har sånne steder i hagen som en ikke viser så ofte frem. Så det var godt å se at det ikke bare er meg som har sånne steder ;))

    I går hadde vi sommer her, og jeg var ute hele dagen og fikk ordnet med dammen.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, tenkte at jeg skulle vise litt som ikke er så ryddig også, for alle har det jo sånn rundt omkring. Og så liker pinnsvinene uryddige steder i hagen:-) Da trives de.
      Godt med en sommerdag. Flott du fikk ordnet dammen din:) Fin fredag til deg også:-)

      Slett
  3. Dette var morsomt, jeg bare elsker sånne blogginnlegg der man viser fram baksida av alt det flotte og striglete! Veldig fint å se at det hos andre også er litt rotete og litt kaos, og ikke bare hos meg. Tusen takk for titten og for at du vil dele med oss :-)
    Sommertemperatur her i dag, måtte det vare riktig lenge for nå er vi lei av kulde og regn!
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må jo vise de stedene det ikke er striglet også, for det hører jo med i en hage:)
      Deilig med litt varme da! Jeg savner å kunne sitte på trappa med kaffekoppen nå.
      Riktig god helg!

      Slett
  4. Hei. Godt å se at andre også har prosjekter som er på vent. Hos meg er det bare halvparten av skråningen som er ordnet, resten er bare stein, grus og rot. God helg! Inna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Deilig at det er litt sånn i hagene rundt omkring.
      Ha en fin dag:-))

      Slett