tirsdag 16. juni 2015

Betongbladstøping



                                      Dette innlegget ble ikke vist på bloggen da jeg la det ut, men jeg prøve igjen.



Det er da en fordel med kaldt vær og regnbyger, en kan støpe betongblad. Da slipper en å vanne bladet og holde det unna den værste varmen, for det kan sprekke om det tørker for fort.



 Jeg har brukt sandkassesand som en kan få kjøpt i poser på bl.annet gartneri. Den er fin til å forme den formen du vil ha på bladene. Betongen er Hey´di baderomsstøp Normal til innendørs og utendørs bruk.
 Bladet er fra Skjoldbronseblad. Store flotte blader som er fine til støping.



 Etter to dager ble bladet snudd. Jeg brukte en spiker til å skrape i bladnervene før jeg tok hageslangen og spylet vekk resten av bladet med en kraftig stråle.



                                                                                                Flott resultat:)



                                                      Så da lagde jeg likeså godt flere i forskjellige størrelser.







                                                                                              Ny katteseng?



                                                                                         Nei, denne er nok bare til pynt...

Nå prøver jeg å legge innlegget ut på nytt, håper det går denne gangen. En vet ikke bestandig med data..
Ute er det sol og regnbyger, men, hold dere fast, hele 11 varmegrader:-) Tror kanskje det skulle bli 15 også, i slutten av uka. Ute i hagen står knoppene klare. Fennikelfrøene jeg sådde for leeenge siden, har nesten ikke spirt. Og dette skulle være hurtigvoksende, så nå må de nok snart få litt varme tror jeg. Men jeg burde lagt over fiberduk. Får be sønnen hjelpe med å få det på, for det blåser sånn, at jeg  klarer det ikke aleine.

Kunstforeningen kom innom i dag for å hente de 16 maleriene som skal på sommerutstilling, og det ble så tomt her. De har stått litt rundt omkring, men nå er de ute av huset.

Blomsterbilder kommer etter hvert. Har fått tatt noen iallefall, men det går ikke så fort. Kosakkveronikaen er så nydelig, at den har jeg virkelig mange bilder av ,)

                                                                                             :-)



10 kommentarer:

  1. Der var innlegget, ja! :)

    Så flott det ble! Ikke misunnelig i det hele tatt... ;))
    Sånne blader er utrolig dekorative. Riktig flott resultat!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Du får lage noen du også. Ikke vanskelig i det hele tatt. Og faktisk blir en litt hekta på det når en først setter i gang. Har noen store Hostablader jeg skal få tatt avstøpning av også.
      Takk takk! Ha en fin ettermioddag:-)

      Slett
  2. Å, der dukket innlegget opp, jeg lette litt etter det i går fordi jeg skulle vise det til min handyman. Disse var så lekre at de øyeblikkelig havnet på ønskelista/må lage lista. Tusen takk for flott veiledning. De ble ordentlig lekre!!
    Ha en fortsatt fin tirsdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her kom det ja. Og disse er så enkle å lage, så bare sett igang. Jeg har flere blader jeg skal ta avstøpning av.
      Ha en fin onsdag:-)

      Slett
  3. Hei! Nå må jeg se å få gjort alvor av å prøve å støpe i betong. Har notert ned det du har skrevet. Det ble innmari fint. Den isblå fargen på kosakkveronikaen er nydelig. Ja, det må bli tomt når bildene du har jobba med lenge blir borte.
    God junikveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sett igang! Det er kjempegøy:)
      Kosakkveronikaen er bare så nydelig i fargen. Og bildene mine savner jeg alt, og kanskje noen av dem ikke kommer "hjem" igjen også. Men sånn er det bare.
      Fin junikveld til deg og:-)

      Slett
  4. Svar
    1. Det er kjempemoro! Artig å lage sånne dekorative blader, så enkelt og billig. Og hagene er jo fulle av flotte blader en kan ta avstøpning av.

      :-))

      Slett
  5. Prøvde å åpne dette innlegget to ganger i går, flott at du har publisert det. Ble inspirert. Har sett slike blader i " hage for alle", men der stod ikke oppskriften-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble noe rot med dette innlegget, men nå er det i orden:) Oppskriften er ganske enkel, og det blir veldig dekorative blad.

      :-)

      Slett