mandag 18. mai 2015




Sol og litt vind her i dag. Det ble en liten runde for å se hva som blomstrer, og denne Vårsøten lyste skikkelig opp i bedet i dag.



 Gentiana verna, Vårsøte. Og den har navnet sitt med rette, for noe så søt:)



                                                                                Rett og slett en liten nydelig blå blomst.



                                        Håper den vil trives her i hagen.



                                                                                Saxifraga , Hagesildre.




                                 Løytnantshjerte, Lamprocapnos spectabilis. Før het den Dicentra spectabilis.




                                                                                          En av de gamle Auriklene.



                                                                                   Primula denticulata.



                                                                                            Primula parryi.



                             Frittilaria meleagris Alba, hvit rutelilje.

I går fikk jeg slått plenen for første gang i år. Ellers er det å gå og vente på at flere knopper skal åpne seg. Og så er det noen jeg ikke finner igjen i bedene, som blomstret i fjor. Må se i notatboka om de kanskje kan være flyttet på, for det har vært mye ommøblering i hagen både i fjor høst og i vår. 
Men nå er iallefall alle staudene som sto i kjøkkenhagen flyttet til bed rundt omkring. Løken er satt og så skal jeg få sådd litt forskjellig også. Ha en fin dag!

                                                                      :-) 




Frittillaria meleagris
Frittillaria meleagris
Frittillaria meleagris
Frittillaria meleagris


6 kommentarer:

  1. Så mye vakkert som blomstrer hos deg. Vårsøte bærer sitt navn med rette. Fantastisk farge på den. Lyser opp i hagen. Nyt vårdagene.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har virkelig et navn som passer godt. Den lyser virkelig opp med denne flotte blå fargen.
      Takk det sammen til deg:-)

      Slett
  2. Så fine de vårsøtene er! De har jeg ingen av. Nydelige aurikler også. Liker de så godt.
    Løytnantshjerter er så søte! Her frør de seg og dukker opp flere steder. Pent "ugress" :)
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nydelige! Jeg hadde kinasøte før, men den grodde helt ned. Nå har jeg et bed bare med små stauder, så da tror jeg at det skal gå bra. Løytnantshjerter er søte ja, men jeg har aldri sett de har frødd seg her til meg. Det må jeg se etter neste år.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  3. Wow! Hvit rutelilje er vakker. Visst ikke at de finnes. Vårsøte har jeg ikke hørt om heller. Har lært mye nytt i dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvite ruteliljer er flotte ja. Lyser skikkelig opp i hagen på kvelden. Vårsøte, og amnge andre søter, har ganske høy herdighet, så kanskje noen passer til hagen din også? De er skikkelig fine:-)

      Slett