mandag 25. mai 2015




Selv om  himmelens sluser har vært på vidt gap denne pinshelgen, så går det ikke ann å bli nedfor av den grunn. Det er grønt, det spretter opp rundt i hagen. Det er så frodig, og bedre skal det bli:)

Jeg har hatt hagerunder hver morgen uannsett vær, med kameraet. Katten var ikke så lett å be med, men han lot seg overtale noen ganger.



I går var det faktisk litt oppholdsvær etter en fin tur vi hadde før på dagen, og selvsagt kjørte vi innom et gartneri,)
 Så det ble da med hjem rundt 180 purrespirer, estragon og to stauder. 



Så nå er kjøkkenhagen full av løk! Som løkoman så må en jo ha løk i hagen. Helst av alle slag, men i år ble det gulløk, purre og hvitløk.  Litt lite kanskje, men når en dyrker løk, så må en ha noen år i mellom, ellers blir det dårlig vekst på løken.

Alle pinnene i kjøkkenhagen, er fra en stor skogskjegg jeg har i et hjørne av hagen.  Når den har visnet ned og får stå vinteren gjennom, så er pinnene ypperlig til mitt bruk i kjøkkenhagen.
Pinnene holder katter og skjærer unna bedene:-) Enkelt, billig og praktisk tips. Kan brukes i nylagde bed også.



Det begynner å bli koselig og tett i bedene rundt i hagen. Bakom sees det bedet jeg har fått ryddet skikkelig opp i. Mere om det lenger ned.



Her og er det nesten blitt for tett. Nederst et sted finnes min første gudeblomst. Den har nå blitt til tre, og skal flyttes litt rund omkring. 






Lykke! Den blå kuletistelen kommer opp igjen, og det viser seg at den har frødd seg nesten en meter unna også:-) Kjempehyggelig.



                                                            Veldig trangt her ved dammen. 



                              Så her må jeg ta og enten utvide eller flytte unna endel av staudene til høsten. 



Ikke særlig godt fotolys denne helgen, flatt og kjedelig lys. Men hagen er jo aldri kjedelig da:)



                          Her er det bedet jeg har ryddet skikkelig opp i dette året.  Og mye nytt har blitt plantet.



                                        Sånn så det ut før. og nå er prydrabarbraen flyttet, og bedet er utvidet.



                                                                                       Frodig rundt plommetreet.



 Trilliumen som knakk etter kjøp og ble plastret, er fortsatt i vigør:-)  Grønn og fin fortsatt. Den andre henger også med.



Og ja! Denne peonen kjøpte jeg for mange år siden, og har blomstret bare én gang. I år derimot, har den hele tre knopper! Tips fra Marit gjorde susen. Ta asken fra ovnen og strø rundt, vips så kommer knoppene:-)

 




Og denne peonen fra en gammel hage, gjorde jeg det samme med. Før har den toppen hatt tre-fire blomster. I år hele 15 knopper :)



                                                    Litt sol nå, så kommer tulipanene ut. Men de er jo flotte i knopp også:)



En som ble med inn til frokost. Ja, ikke til å spise opp da, men den satt på en aurikkel jeg plukket i buketten som ble satt på frokostbordet i dag.




Og nå starter de flotte kveldshimlene over Trondheimsfjorden igjen. Lange solnedganger som brenner, og lyser skikkelig opp. Disse kommer ofte etter mye regn og dårlig vær. Koselig med sånne avslutninger på dagene:)

                                                                             Fin uke til alle:-)

10 kommentarer:

  1. Så frodige og flotte bilder fra hagen din, ja nå vokser det her og der så en nesten ikke greier å følge med.
    Jeg må også en runde hver morgen og se, med eller uten pus.

    Kos deg i din frodige hage, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går litt fort i hagene nå ja. Men kjempekoselig å gå runder og bare se hva som blomster:)
      Kos deg i hagen du også:-))

      Slett
  2. Takk for morgenturen:) Det er en fantastisk frodig hage du har, med så mange spennende planter. Supert tips med aske rundt peonene. Jeg trodde det kun var for å forebygge sopp på dem, så jeg har ikke benyttet tipset. Det skal jeg jammen gjøre nå. Kanskje litt sent for i år, men neste år. Når legger du det ut og gjentar du "behandlingen"? Nyt vårdagene og la oss håpe på litt varmere vær.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vokser veldig bra i hagen nå ja. Asken la jeg rundt peonene på våren rett før snøen smelter vekk. Virkelig effektivt!
      Takk det samme, og litt varmere må det vel snart bli.
      :-)

      Slett
  3. Hei! Det er innmari deilig å se at bedene fylles igjen av planter. Jeg er også løkoman. Vet ikke om du husker at jeg skrev om alle de bitte små hvitløkfedene jeg satte tidligere i våres. Trodde de var tørket, men de spirer alle som en tror jeg. Veldig fornøyd.
    Flott kveldshimmel. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Så morsomt at dine hvitløk også har kommet opp! Skjønner du er fornøyd:)
      Ha en flott dag:-))

      Slett
  4. Så frodig der er hos deg nå! Alt regnet gjør at absolutt alt vokser i rekordfart her også, inklusiv ugresset ;)
    Flott kjøkkenhage du har! Løk er veldig godt ja.
    Nydelig farge på den mørke tulipanen!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir bedre og bedre dag for dag! Luking kommer en ikke utenom nei..
      Kjøkkenhagen begynner å bli litt i dårlig forfatning, men den holder nå ut enda. Ja, den mørke tulipanen er flott, men dessverre uten navn..
      Ha en fin dag du også!

      :-)

      Slett
  5. Flotte bilder fra din frodige hage :-) Fint tips om aske ved lupinene, det må jeg absolutt prøve.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, aske rundt peonene(går ut fra at det var de du mente)må du prøve. Det virket veldig godt til meg.
      Ha en fin uke du også:-)

      Slett