torsdag 21. mai 2015

Mine første Trillium!



I går kveld var det 20% på alt på Hammer Planteskole. Og der hadde de fått inn to Trilliumsorter. Ikke noen av de sjeldne, men artig lell. 

Trillium erectum og Trillium grandiflorum white ble med hjem. 

Det ble også disse:

Scabiosa caucasica ´Stafa´
Kirengshoma palmata, Voksklokke
SidalceaElsie Heugh´, Silkekattost
Trollus laxus var. albiflorus, hvit ballblom med enkle blomster og gult i midten.
Lathyrus vernus, Vårerteknapp.
Og Malus sargentii, Sagenteple. 

En busk som er vindsterk, så den skal plantes der vinden kommer sterkest inn i hagen. Skal vistnok ha en fantastisk blomstring i mai-juni. Bladene får en lysende gul høstfarge og den får små røde frukter. Svært dekorativ, så får jeg heller tåle at den har noen torner, selv om jeg ikke så noen på busken jeg kjøpte. Mulig det kommer når den blir større. Den skal uannsett stå i nærheten av tornekekken vi har fra før. 

Det leie som skjedde da jeg kom hjem, var at det ene og eneste bladet på Trillium erectum knakk nesten helt av... Jeg fikk spjelket med en pinne og tatt på "plaster", så jeg håper det går bra? Men rota er vel ok, så det kommer kanskje et nytt blad? Håper det iallefall... Svindyr var den, og så tror jeg at jeg bommet på herdigheten. Tror de ikke vil greie seg her til meg, men da har jeg iallefall prøvd,)



                                                                                                   Lupinblad i regn.


Mens jeg var på gartneriet, kom et skikkelig skybrudd,) Så da var det å søke ly i drivhusene der, og jammen ble ikke noen blomster med hjem derfra også. Tre verbenaer, en rød og to lilla. Samt en selleripersille til kjøkkenhagen.
Verbena pleier jeg å ha foran trappa sammen med margeritter. Greie blomster som tåler det meste. 

Jeg måtte begrense meg i går kveld. Og så mange flotte det finnes. Jammen godt trillebåra på gartneriet ikke var større,)

Tulipanene har begynt å blomstre i hagen. Ja de som ble igjen etter at rådyrene fikk stilnet sulten tidligere i vår. Har ikke navn på noen av dem lenger, men min favoritt  ´White Triumphator´  ble borte for noen år siden, og nå må jeg huske å få kjøpt de igjen til høsten.
De grodde ned av forskjellige storknebb, mynter, flokks og iris.




Det blir nok en hagerunde med kamera i løpet av dagen. Spennende å se hva som har skjedd siden i går. Ha en fin onsdag!

                                                                                    :-)





12 kommentarer:

  1. Så mye spennende du har fått med deg hjem i handlekurven. Kirengshoma palmata har jeg ønsket meg lenge nå, men den er ikke så vanlig i handelen :-) Det går nok fint med din bladløse trillium. Den kommer nok tilbake med blader til neste år. De er ganske hardføre planter.
    Jeg har endelig fått blomstring på mine i år. Det tok tre år, så nå skal jeg nyte dem til fulle.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Kirengshoma palmata selges av og til på nettet, men det er jo morsommere å finne planten i et gartneri:)
      Så bra det sikkert kommer til å bli nye blader igjen på trilliumen min, men spjelkingen virker og bladet er fint, om enn litt blek om nebbet,)
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  2. Lekre bilder :-)) Det er nok som Stein skriver, at de er ganske hardføre og kan dyrkes langt nord i landet, som feks hos Magnar Aspaker i Harstad. Min erfaring, som stemmer overens med andres, er at de gjerne bruker noen år på å etablere seg før de begynner å blomstre. Og da kanskje bare med en blomst og så bygger de langsom men sikkert på seg. Her gjelder det å være tålmodig men den som venter på noe godt tåler vel det? Å vente litt?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Flott å høre, jeg bare så de hadde herdighet 2-3 på nettet et sted, og ble litt bekymret. Tålmodighet går greit i min hage, jeg venter gjerne noen år:-))

      Slett
  3. Hei! Kirengshoma palata kjøpte jeg frø av i vinter etter å ha sett den i Botanisk hage. Av 5 frø spirte to, håper virkelig at de to slår til. Den er så vakker. Malus sargenti har jeg formklipt som en ganske stor kule. Kjempefint tilfluktssted for fugler. Den vi har, har ikke torner og den er mange år.
    Har en Trillium og den har fått to blomster i år og det har tatt tid, men den ser ut til å trives. Har lite erfaring med dem. Så rådene ovenfor gir lyse utsikter.
    Hadde litt panikk i vinter for da var hagen dekket med rådyrspor. Blir det tulipaner i år? Kjøpte mange løk i høst, men av en eller annen grunn kommer de ikke i hagen om våren. Bank i bordet. De har kanskje nok mat i skogen. Her er det milevis av skog. Så nå står tulipanene kjempefint.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke mange frø som spirte til deg da. Håper det går bra med de som har våknet til liv, for den er veldig vakker.
      Malus sargentien har kanskje ikke torner? Jeg mente jeg leste et sted om at den hadde tornet. Det er jo flott at den ikke har! Kanskje fuglene vil trives i den her også.
      Moro at trilliumen din har fått to blomster! Det ser lyst ut med min knekte, ser det ut til.
      Glad du slapp å fóre rådyrene med tulipanene dine da. Godt de finner annen mat.
      Ha det fint:-)

      Slett
  4. Blir gjerne med litt ekstra hjem fra hagesenter og planteskoler, mye flott du har fått med deg :-) Og om dine Trillium ikke klarer seg så har du i hvert fall prøvd, synes det er viktig å prøve for noen ganger funker det faktisk allikevel. Lykke til med disse :-)
    Veldig flott bilde av vanndråpe på lupinblad, jeg elsker sånne bilde!
    Ha en fin pinsehelg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det. Det er jo gøy å prøve uannsett hvordan det går, men tror kanskje største problemet mitt blir at de ikke gror ned av andre planter,)
      Vanndråper er gøy å fotografere, og bildene blir ofte finere i overskyet vær, enn i sterk sol.
      Fin pinsehelg igjen:-))

      Slett
  5. Det hørtes ut som en fin tur. Jeg koser meg på hagesentrene, men har ikke fått tid til det ennå. Jeg har noen planter på ønskelista mi. Sargenteple var et av forskagene jeg fikk da jeg skulle bestemme meg for hekk, men det er visst viktig å være nøye med beskjæringen slik at busken ikke blir helt ugjennomtrengelig. Ha ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hagesentreturer er så koselig:) Sargenteple egner seg nok kanskje best som solitær i en hage, enn hekk for mange. Jeg vet ikke om jeg skal beskjære min enda, men uannsett så er det noen år til.
      Fin helg til deg også:-)

      Slett
  6. Gratulerer med flotte kjøp! Jeg plentet Trillium i fjør og er veldig spent på om den har overlevd. Det er artig å prøve:-) Lykke til med din Trillium og god helg! Inna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Skal bli artig å høre om din trillium har overlevd! For det er en flott plante. Riktig godt helg til deg også:-)

      Slett