fredag 29. mai 2015

Humle på frokostjakt






 En rask tur ut for å fotografere litt tidlig i dag, før overgartneren igjen bestemte seg for å åpne slusene for fullt.



                                               En enslig humle surret rundt løytnantshjertene på jakt etter mat.



                                                                                            Fra blomst til blomst.



                                          Ormeslirekne,   Bistorta officinalis. En plante som sprer seg mye.







                                                           Den første akeleien har kommet, og denne blomstervarianten er ny i hagen.



                                                                              Spennende med krysninger.



 Kosakkveronika, ´Veronica gentianoides Variegata´. Du som denne vokser! En skikkelig kraftig plante som jeg plantet i fjor. Og det blir mange blomster på den :)



 Forglemmegeisøster, Brunnera macrophylla 'Jack Frost', lyser opp i bedet med de nydeligste blå blomster.



                                                                       Og så er bladene veldig dekorative også.



 Hvit akeleiefrøstjerne, Thalictrum contortum. Plantet i fjor, og nå kommer det bittesmå blomster.



 Men denne vet jeg ikke hva kan være. Den kommer ikke fra Steen & Wromsen som jeg trodde, måtte sjekke regningen. Egentlig ikke en plante jeg hadde kommet til å kjøpt, så hvor den kommer fra vet ikke jeg. Et mysterium...



                                                                                    Bittesmå blomster på den.



 I år blir det rekord i kirgisløkblomstring, for så mange knopper som nå, har jeg aldri sett før. Den frøsår seg mye, og er ganske villig. Veldig fine disse lilla blomsterballene:)
Tror den heter Purple sensation.
Purple sensation



                                                              Buttblodtopp sine dekorative blader er nyvasket igjen.



                                            Sibirvalmuer er som små lysende soler i bedene selv om det regner.



                                                Epleblomstene kommer neppe ut i dag, men kanskje i morgen?



                                                                                            God helg til dere alle!

                                                                                                          :-)


6 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Regndråper forskjønner alle blomster. Den kosakkveronikaen med varigerte blader har jeg akkurat kjøpt, og håper
    at den vil vokse like mye som din. Hvordan vokseplass har din, sol eller skygge?

    Akeleier er spennende med alle sine krysninger. Fant en frøplante i dag med varigerte blader.

    God helg til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Regn er vakkert på blomster ja. Så fint at du har fått tak i kosakkveronikaen. Min står mest i sol men og i litt sol/skygge på ettermiddag/kveld. Tipper din også vil bli like kraftig som min. Flott plante!
      Akeleier er spennende ja. De gjør som de vil de.
      Fin søndag til deg:)

      Slett
  2. Så masse vakre bilder. Du er helt super på dette. Ha en strålende helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Ha en fin fin søndag:-))

      Slett
  3. Spennende akeleie, og den varigierte kosakkveronikaen har jeg ikke sett før. Jeg elsker Jack frost:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akeleier er noen spennende blomster. Kosakkveronikanen gleder jeg med til den blomstrer. Og ja, Jack frost er vakker!

      :-))

      Slett