onsdag 13. mai 2015

Gartneribesøk






Da har jeg vært med nabodamen til Hammer gartneri for å hjelpe til med å ta ut planter til steinbedet hun skal lage. 



                                                                                  Veldig gøy å få plukke ut planter:)



                                                           Det ble nesten to etasjer med stauder i trillebåra,)


                                           Her og innover er staudene som dyrkes i trøndersk klima av Sissel:-))


 Selv fikk jeg kjøpt disse plantene denne gangen:

Primula parryi
Incarvillea zhongdianensis, Basunblomst

Brunnera macrophylla `Jack`, Forglemmegeisøster
Gentiana verna, Vårsøte
Aster novi-belgii ´Royal blue´, Virginaasters

Og så fikk jeg tak i min første moserose! Det blir gøy å ha i hagen.




                                                                En fin gottebutikk for hagegale:-) Og sukkerfri.


                                                        Enda er ikke alle staudene kommet på plass.

                                                                               Neste tur blir i slutten av mai.



 I går hadde vi torden her til oss, og etterpå kom en skikkelig tordenskur. Tror på en måte det er vått nok til oss nå.



                                                                          Vårvortemelk i knopp, fra en gammel hage.



                                                                           Noen tulipaner har begynt å komme ut.







                                                                                Ballblom, ´Trollius europaeus´ i knopp.



                                                                En primula som kom inn i hagen i fjor på ett eller annet vis.



 Og så fikk jeg flyttet kattemynten til verandaen, men med bur over. For katten spiste opp alle bladene med én gang, så for å få de i skikkelig vekst, så må nok han holde seg unna en tid. En sedumplante er oppi der også.



                                            

                                                                                   Ha en fin dag :-)


10 kommentarer:

  1. Sukkerfri gottebutikk ja :-). Jeg har også lyst på moserose - syns det er så fint med de "mosete" stilkene. Morsomt at katten spiser opp kattemynte. Vi har en del kattemynter her og naboen har katt, men hittil har kattene konsentrert seg om jordrottene i stedet. Det er supert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes:-) Ja, moserose har jeg ønsket meg så lenge, og endelig fått tak i en.
      Supert at kattene er mere opptatt av vånden i hagen deres da. Det er ikke alle katter som liker kattemynte, så kanskje naboens katt er en av dem,)

      :-))

      Slett
  2. Hei! Godt at planteutsalg er sukkerfritt. Tenker at det er sunt å kjøpe planter.som man kan glede seg over lenge.
    Kjempefint dambilde. Synes vinballongstativet er flott. Husker sånne fra da jeg var lita.
    God maikveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Planter er sunt, og hagearbeid er sunt også:) Takk for det. Og ja, disse vinballongstativene er så flotte! Fint at du husket dem. Fin kveld igjen:-)

      Slett
  3. Så flott hagesenter da! Der var det nok mange godbiter å finne. Godt at der er sukkerfritt ja ;)
    Den primulaen er ikke en aurikkel, for de har harde nesten sukkulente blader. Men det er helt klart e primula du har. Kanskje de kalles aurikler hos deg. Mange planter har lokale navn. Det navnet du ga på Uvularia i dag på bloggen min har jeg aldri hørt om :) Det er mange navn på en og samme plante i hageverden. Da er egentlig latinske navn enklete, for de er det som regelbare et av til hver plante :)

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig flott. Og de staudene innerst i gartneriet, er de som er dyrket i trøndelag. Et kjempepluss det, at de er klimatisert.
      Sukkerfri hobby liker vi ja:)
      Og ja, det er en primula, helt klart. Uvulariaen min er en nikkeblomst, men har sikkert andre navn også. Latinske navn er topp, men, en må ikke glemme de gamle norske navnene på plantene våre. Jeg er litt redd for at vi til slutt bare går rundt å sier de botaniske navnene og ikke husker de norske. Dette er en del av vår kultur, og vi trenger å huske de også. Men vi må jo ha med de botaniske navnene i tillegg. Begge deler, ja takk:-)
      Riktig god helg!

      Slett
  4. Lyn og torden og stor hagl her hos oss men nå er været bedre :-)) Ja jeg må virkelig tjore meg fast for ikke å dra på handletur til mitt favoritthagesenter :-D Men her er mye som skal på plass i jorden før jeg kan begynne å skjeie ut igjen.. Trur eg :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heftig til dere også ja. Klor deg fast, om du kan,)
      God helg!

      Slett
  5. Gratulerer med spennende innkjøp. Stilig med en bur på potten:-))) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Ja, det buret er ganske stilig. Tror jeg må få tak i flere etterhvert.
      Ha en fin fin ukestart:-)

      Slett