onsdag 20. mai 2015






Forglemmegeisøster, Brunnera macrophylla 'Jack Frost' har ikke fått seg noen plass i hagen ennå, men den blomstrer i potten. En vakker blomst.



                                                         Ballblom, ´Trollius europaeus´.

Det har kommet noen regnskurer i dag, men nå ser det ut til at det gir seg.



                                                                         Gravmyrt, ´Vinca minor´.



                                                                  Storkonvall, ´Polygonatum multiflorum´.

 Noe vind ble det jo akkurat da jeg tok en runde med kameraet tidligere i dag, og plantene står jo ikke stille i vind, så bildene ble deretter.



                                                                      Gul lerkespore, ´Pseudofumaria lutea´.



                                                                                                         Sypressvortemelk.



                                                                  Brunstorknebb, ´Geranium phaeum´.

Dette bildet er fra i fjor, for det ble litt vanskelig å fotografere den i vinden. Fin plante, men den sprer seg over alt.




                                                                                     Marianøkkelblom, ´Primula veris´.



Kosakkveronika, ´Veronica gentianoides Variegata´. Denne er jeg litt spent på. Ny i hagen i år.



I fjor prøvde jeg for første gang å så staudefrø i potter og sette ut over vinteren. Og alle spirer! 
Tidligere i dag skrudde jeg bare fort sammen et såbord av gamle planker og satte det inntil garasjeveggen ved komposten. Den skal kles med duk inni og såjord oppi etterpå. Så her skal jeg så litt forskjellig.
Tenker lage flere også, så slipper jeg alle disse pottene overalt i hagen.

                                                                        Men nå, tilbake til jobb. :-)








6 kommentarer:

  1. Så mye fint du har som blomstrer nå! Den kosakkveronikaen står på min ønskeliste :) Veldig flott bladverk på den.
    Morsomt at staudefrøene spirer! Kjekt med eget bord til frøplantene.

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer seg jo i hagen min også,) Kosakkveronikaen har veldig dekorative blader ja, og nå er knoppene mørheblå. Men den skal bli høy og lyseblå i fargen etterhvert.
      Ja, det var gøy at staudene spirte, for jeg har ikke prøvd det før. Og plantebordet får jeg nok mye bruk for.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  2. Hei! Likte veldig godt såbordet ditt. Jeg blir alltid overrasket over spirer som har stått ute om vinteren, men det er jo, veldig naturlig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Såbordet er veldig praktisk, så det blir nok flere. Ja, disse spirene overrasker jo, men det er jo den naturligste ting å spire etter en vinter,)
      Ha det fint:-)

      Slett
  3. Så handy du er. Såbordet er stillig. Og så mange planter som er i blomst nå hos deg. Paradiset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig godt å kunne lage småting en trenger i hagen(og i huset), så trenger en ikke være så nøye heller på små uteprosjekter,)
      Det er jo forskjell fra meg til deg hva som blomstrer ja, men håper du får varme i hagen din og at det setter skikkelig igang med blomstringen!

      :-)

      Slett