fredag 8. mai 2015








                                                                          Det var denne maiuka, du så fort den har gått. 



 Jeg har nesten ikke tatt noen bilder fra hagen disse dagene, men i går ble det noen og i dag etter at regnet ga seg.



              Men i morgen meldes det sol igjen, og da kommer nok fruktblomstringen i gang her til oss:)



                                                            Her har jeg jukset litt etter å ha klippet av en plommegren.



 Hundetannen, ´Erythronium´ har endelig kommet i blomst ved veggen. Nå har tuen blitt så stor, at jeg tenker å få delt den etter blomstring. Ja, om jeg husker på det.. Må noteres.

 

                                                         Primula denticulata. Virkelig en miniutgave av denne i år.



                                                                      En hvit rutelilje som unnslapp rådyrmunnen:)




                            Løytnanthjerte, ´Dicentra spectabilis´snart i blomst. Den hvite er litt senere i blomst.



 Mange hvite perleblomster i bedet i år. Nydelige! Får prøve å ta noen bilder av alle sammen når det får tørket opp litt i gresset.



                                                                                                Bekkeblom, ´Caltha palustris´.




Denne klyngen av Stjerneskjerm står i en liten jerngryte,) Nå har de blitt så mange, at de må deles. Må bare huske på det også da..



                                                                                                  Kvitrogn straks i blomst.



                                                      Noen har gnafset på Vårkålblomstene. De smakte sikkert godt.



                                                                                                           Første lille fiol:)



                                                                                                 Hygge på liljebladene.



                                                       Vårkjærminne, en himmelblå vårblomst! Den har jeg mye av.



                                           Den nye Hageskrinneblomsten ser ut til å trives sammen med den hvite:)





                                 Og så kommer det noen bilder fra dagens morgentur i hvitveisskogen:)



Fra Dragvoll ved Estenstadmarka i Trondheim går det en sti på ca fem kilometer ned til fjorden her jeg bor. Jeg gikk den for noen dager siden også, men hadde ikke med kameraet da.



I dag tok jeg det med på turen, men det regnet og alle blomstene var lukket. Men du verden så mange hvitveis det var!



                                                                                          Nesten fem km hvitveisskog:-)



                   Og uhorvelige mengder med fugler som hekker her langs bekken. Her en trost i reiret.



     Her blir nesten ingenting gjort av menneskelig aktivitet, så her er det frodig og flott for dyrelivet.



Selv med vidvinkel var det håpløst å få noen særlig bra bilder av hvor mye blomster det var. Satser på en ny tur over helgen, i sol:)

I går var det 17 pluss, og vi grillet ute for første gang i år. Det er ikke så ofte vi griller, for det blir så varmt på verandaen om sommeren. Men i går blåste det litt godt, så da gikk det fint.

                                                            Ønsker alle en flott maihelg:-)






8 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Sånn hvitveisskog er det her også. Det er nesten ufattelige mengder når de blomster alle sammen :)
    Jeg lurer på hva jeg gjør galt, for jeg får aldri hundetann til å blomstre. Blader kommer, men nix blomster :(

    Liljebiller ser ut til å ha et gjøremål... ;))

    God fredag og god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, er ikke hvitveistepper flott! Fint at du også har sånt sted.
      Hundetannen min står inntil garasjemuren i sol, der trives den kjempefint. I ly, passe varmt på våren og ikke så vått. Vet ikke hvor du har prøvd dine, men solhatt trives ikke til meg iallefall,) De bare forsvinner.
      Liljebillene står på ja!
      God lørdag:-)

      Slett
  2. Flotte vårbilder! Jeg har dessverre ikke fått liv i Ammi Majus frøene (skikkelig irriterende!!!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ikke jeg heller, men jeg skal prøve å så de rett ut i hagen denne helgen. Kaaanskje de våkner da?

      :-)

      Slett
  3. Hei! En vinterdrøm som går igjen er tepper av hvitveis. Da jeg var liten, var det ikke så mange steder som det vokste hvitveis som nå. Elsker når skogbunnen er full av dem. Har også problemer med egne frø av Ammi majus, men impecta selger dem for 20 kr. og det er 350 frø i posen. Har akkurat brukt opp en frøpose for to år siden. Tror ikke det er for seint å så, men du vil få sein blomstring. Kanskje det er like greit å vente til neste år.
    God helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så vakkert når hvitveisteppene er uendelige i skogen.
      Ok. Da vet jeg det. Skal prøve å så de rett ut i hagen, så kanskje de våkner? Takk for frøkjøpetips. Da skal jeg bestille til neste år og prøve da:)
      God helg igjen!

      Slett
  4. Så mye flott du viser her. Jeg har vårkjærminne, men den blomstrer nesten ikke hos meg. I fjor plantet jeg stjerneskjerm og den blomstret vakkert. Håper at den sprer seg litt. Hundetannen plantet jeg i fjor, spennende å se om den er i live.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-) Og jeg som trodde vårkjærminne blomstret på dine kanter. Men så flott at stjerneskjermen blomstret. Den er så vakker.
      Håper du får hundetannen til å blomstre også. Er så spent på hva som blomstrer til deg. Tenker fortsatt på ny tur oppover med Ruta.

      :-)

      Slett