mandag 4. mai 2015



Det går sent i hagen fortsatt. Jeg har fått flyttet på rundt 25 stauder, delt noen høstblomstrende og snekret kasse til jordbærene, som skal ut av kjøkkenhagen og opp på verandaen.
Nå er det ikke igjen så mange planter i kjøkkenhagen heller, etter at de har stått der mellom ett og to år i påvente av plassering i hagen.


                                                                  Hvit perleblomst, `Muscari aucheri white magic`.



                                                                                               Blå perleblomst.







                                                                                  Primula, ´Primula maximowiczii´.



                                                                                                                  Kuleprimula.



                                                                                           Gullkorg, ´Doronicum caucasicum´.



                                                                                    Vinterglans, ´Pachysandra terminalis´.



 En av de glemte, men tror den kom fra Steen & Wromsen i fjor, men er ikke sikker.



                                                                                    Japanlønnblad på vei ut.




 Oppe i andre etasje begynner det og bli vel fullt, og dagslyset jeg trenger når jeg jobber, blir mere og mere borte på arbeidsrommet. Både tomatene og chiliene har begynt å blomstre.



 Jeg har også begynt å herde noen sommerplanter og stauder, men primulaen og en annen jeg ikke husker navnet på, bukket under etter tre dager ute :-(
Trodde iallefall primulaen skulle være sterk nok til å herdes nå, når sommerblomstene tålte det, men nei. Spirene lå paddeflate er en kveld jeg skulle ta de inn.



                                                            Vi har hatt ganske skiftende vær av alle slag de siste dagene.



                                                                                          Begynner å få mange dråpebilder.



Og om det står litt stille i min hage, så har jeg fått spørsmål om å hjelpe en av naboene med å anlegge et blomsterbed:) Det skal bli gøy! Så det blir tur til gartneriet for å kjøpe inn egnede stauder til dette bedet, som har sol hele dagen.

                                                                                                  Ha en fin uke:-)


8 kommentarer:

  1. Moro å drive ute i hagen igjen, selv om det fortsatt er kaldt. Det høres i allefall ut som du har fått gjort mye. Kjedelig at spirene ikke tålte herdingen. Jeg trodde også at primula tåler en del. Her er det for tidlig å tenke på å sette noen ut. Jeg har kun dristet meg til å sette opp døren til drivhuset noen timer. Problemet er i hovedsak at det blåser iskaldt hele tiden. Moro å kunne bistå med å anlegge bed. Planlegging er moro:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert. Moro å få sette igang igjen ute. Det er bare én liten primulaspire som ser ut til å overlevd, men de skulle jo være hardføre, og etter tre dager med samme herdeværet, så vet ikke jeg hva som skjedde. Ja, ja..sånt skjer.
      Iskald vind kan være leit under herding ja. Og helt enig, planlegging av bed er morsomt!

      :-))

      Slett
  2. herlig vårblomstring og vakre dråpebilder :-)) God maiuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og fin maiuke til deg også:-))

      Slett
  3. hei! Her flyttes stauder og de deles. Nå er det snart slutt på delingen for de har kommet for langt. Selv om det er temmelig kaldt, vokser det. Det grønne fyller mer og mer opp. Deilig. Vakre bilder. Nå blomstrer det mange perleblomster her også. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt å flytte på noen ganger, men godt når det er gjort. Flott at det gror så godt ute i hagene nå. Perleblomster er så flotte!
      Fin kveld til deg også:-))

      Slett
  4. Nydelige dråpebilder! Perleblomster er jeg veldig glad i, og får egentlig aldri nok av de. De er så søte, og finnes etterhvert i veldig mange farger. Jeg har mange, men ikke i hvit. Det må jeg få gjort noe med... ;))

    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de hvite perleblomstene er søte. Skal ta og dele de etterhvert så de kommer på flere steder i hagen. Og de må du få tak i du også:)
      Fin uke til deg:-)

      Slett