onsdag 27. mai 2015


                                                 Det ble en rask tur ut i hagen i dag. Dette er litt fra hagerunden.

                     
                                                                   Akeleiene er i ferd med å åpne knoppene straks:)



 Skal bli spennende og se om det blir noen nye varianter i år. Denne for eksempel, har enkle ovale knopper som jeg ikke har sett i hagen før.



 Dette er nok en av mine favoritter i år. Vårsøte, Gentiana verna. Nykommer i hagen. En utrolig søt og liten blå blomst.



                                                    Men blå valmuesøster, Meconopsi baileyi blir ikke blå i år.



Den har kommet seg over til mere lilla. Litt synd, for jeg syns den var så flott som blå...
Kanskje den har bestemt seg for å gå over til den fiolette varianten,)




                                                                        Løytnantshjerte, Lamprocapnos spectabilis.



 Denne har jeg ikke funnet igjen navnet på. Den kommer fra Steen & Wromsen i Nordland, men kan ikke huske jeg bestilte en sånn en heller. Blomstene er små, men bladene er ganske store og saftige. Jeg finner vel ut av det.



                                                                    Tulipanene er straks klare til sin blomstring.











                                                                                          Små stemor lar jeg vokse hvor de vil.



                                                                                                        De er fine:)



 Og duppesoleiene har begynt å komme frem også. Jeg har delt den jeg hadde i mange deler og plantet de på forskjellige steder i hagen. Alt fra full sol til litt mere skygge. Da blir blomstringen lenger også.



                                                                                                  Pause på et sverdirisblad.



Sneglenes favoritt er breinøkketungen min. Den blir nesten helt oppspist i løpet av sommeren. Men blomstene får stå i fred, så da går det greit.

To av de siste staudene jeg kjøpte på mandag, har kommet i jorden. En steppesalvie, Salvia nemerosa ´Schwellenburg´og blå lerkespore, Corydalis flexuosa.
Den har jeg prøvd for mange år siden, men uten hell. Nå har jo hagen endret seg siden den gang, bl.annet så er jorden i alle bedene ikke tett leirjord lenger. Så nå håper jeg den blå lerkesporen vil trives til meg:)

                                                                            Ha en fin onsdag!





8 kommentarer:

  1. Flotte bilder og ekstra stilig med insekter på :-)) Krydderet i hagen :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, insektene gjør seg i hagen og på bilder. Morsomt å fotografere de også. I dag blåser det for mye til å ta insektbilder, men får prøve i kveld.

      :-))

      Slett
  2. Fantastiske og flotte makro bilder, de må bare nytes.
    God kveld til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin dag:-))

      Slett
  3. Spennende med akeleiene. Jeg gleder meg til å se de nye blomstre. Det er litt tidlig for det her ennå, med unntak av en lav rosa som faktisk står i blomst. Fine bilder som alltid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Akeleier er spennende blomster ja. De krysser seg jo litt uhemmet, så en vet ikke riktig hva det blir året etter.
      Takk takk:-))

      Slett
  4. Nydelige bilder! Så at du hadde fått kjøpt deg trillium. Det tar noe år før de får etablert seg, me da blir det også store tuer av de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Joda, fikk tak i to trillium. Og ventetiden skal jeg greie, bare jeg ikke glemmer hvor de er så de gror ned.. Må merke plassen skikkelig tror jeg.
      :-))

      Slett