søndag 17. mai 2015

17.mai blant haukugler og røy







 En alle tiders 17.mai er over:) Vi reiste på hytta denne helga, og det viste seg at haukuglene fortsatt var der og hekket på samme sted som i fjor. Om det var samme fuglene er ikke godt å si, men de var nå der og hannen kom med mat til hunnen i reiret.



Kan ikke si annet at jeg syns det var utrolig flott! Gleder meg videre utover våren/sommeren.



                                                           Tenk at vi igjen kan oppleve disse flotte uglene ved hytta vår.



                                                    Alle disse bildene over ble tatt under fjorårets hekking.








 Flagget ble heist opp, men for første gang med gummihansker. For maken til griseri på flaggstangsnora, skal en lete lenge etter. Uglene har kost seg mye med smågnagere oppe på trekula på flaggstanga denne våren. Og mye hadde lagt seg pent nedover stanga. 
Flagget måtte hjem til vask forresten...



En annen fin opplevelse denne helga, var at røya hadde laget seg et fint reir bak hytta, og der lå fem egg:)

Ellers var kjøttmeisen igang med egglegging, to egg i går og muligens tre egg i dag. Litt vanskelig å si, ettersom det begynte å snø og kjøttmeisen dekket over eggene med mose og fjær. 
Men flere egg blir det jo.
Rødstjerten hekket, samt fluesnapperen. Bekkasinen og småspoven. Og mange andre myrfugler. 
En fantastisk tid på hytta nå utover. I dag våknet jeg av rødstjert og fluesnappersang klokken fem.
Litt av en 17.maikonsert det! 

                                                                                 :-)




4 kommentarer:

  1. Så spennende da! Dere er virkelig heldig som kan se de så tett på. Her hører vi en ugle om natten i den lille skogen ved siden av veien som går forbi her, men jeg har aldri sett den om dagen. Uglene "dine" er så søte! Gøy å finne egg også.

    Tenker flagget ble bedre etter en runde i vaskemaskinen ;))

    Vi har fått et fluesnapperpar som har flyttet nettopp inn i min nyinnkjøpte fuglekasse. Hvis du ser på min forrige bloggpost 15. mai så ser du bilder av de :) Jeg er så stolt over at de har villet flytte inn der. Jeg så hunnen den første dagen de flyttet inn, men etter det har jeg bare sett hannen som forer henne med insekter. Leste at de eggene ble klekket etter 14 dager, så det var kort rugetid.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig spennende, for vi trodde ikke de skulle hekke igjen dette året. Haukugla er lett å se for oss mennesker, men mange andre ugler er skikkelig vanskelig å oppdage. Koselig å høre uglelyd også:)
      Flagget er vasket nå ja. Det er så gammelt, så jeg var litt spent på om det ville tåle vasken, men det gikk bra.
      Har sett på innlegget ditt, og fluesnapperen! Kjempehyggelig at de flyttet inn! Og hekkingen går jo fort til småfuglene. Til røya på hytta vår, tar det rundt 4 uker før kyllingene klekkes.
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Så flotte uglebilder! Måtte nesten le litt av ugla på det nederste bilde, den så veldig forskrekket ut. Utrolig morsomt å få oppleve disse på nært hold, heldige som har hytte i slike flotte omgivelser. Skjønner godt at du gleder deg til sommeren og alle fugleungene i området.
    Vi har også fått gjester i fuglekassa ved drivhuset, andre året med blåmeis, det er veldig spennende å følge med på dem.
    Ønsker deg ei fin maiuke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, disse ugleungene var stort sett forskrekket hele tiden da jeg listet meg bort for å fotografere de,) De hadde akkurat kommet ut av reiret. Men foreldrene var ikke særlig glade for fotograferingen, så en måtte være veldig rask.
      Artig med blåmeis i kassen da! I fjor så jeg og sønnen fem blåmeisunger forlate kassen fra en meters hold. En flott opplevelse! Håper du og får sett de.
      Fin maiuke til deg:-)

      Slett