tirsdag 7. april 2015




Påsken er over for i år. Det ble en rolig hjemmepåske på oss. Jeg var ikke helt sikker på om skisko og operert fot ville fungere på hytta, for den hovner fortsatt litt opp etter gåturene her hjemme.
Til hytta har vi snøscooter, men ned igjen går vi på ski til parkeringsplassen. Og blir det ingen skitur denne vinteren, så er det første gang jeg ikke har ski på beina på vinterstid. Litt rart å tenke på.


                                                                                          Påskefrokost:-)

Det var ikke så mye jeg fikk gjort i hagen heller, for på de fine dagene dro vi på turer rundt i Trøndelag. Og dataen har nesten ikke vært på. Deilig det også:)




 Men litt ble da gjort, bl.annet ryddet litt rundt dammen. Og da fant jeg årsaken til at kuletistelen min visnet bort i fjor. Ved siden av tistelen sto en sibiriris, og inni den hadde musa bygd et fint lite reir.
Så gikk det museganger ned og under tistelen, så de røttene hadde musa kanskje spist opp?
En annen mus hadde bygd reir i den andre sibiririsen under plommetreet. Og hva har katten gjort med dette musebesøket? Ingenting,)
Til sommeren skal jeg grave opp alt ved siden av dammen, og plante på nytt.




 Og er det ikke mus, så er det rådyr. Denne sto inne i hagen 1.påskedag da jeg kom fra morgenturen min. Så smatt den ut og sto lenge og bare så.
Legg merke til hvor grønn hekken har blitt! Og det lille snødrysset i bakgrunnen, forsvant fort.



Men rådyret spiste ikke på den grønne fine hekken. Neida, det ble tulipaner og blåstjerneknoppene som fikk gjennomgå. 



 Neste dag var mere spist, så jeg vet ikke om jeg orker å ha tulipaner mere hvis det bare skal bli rådyrmat.
Grunnen til at de har kommet til vår hage, er at for tre år siden ble åkerene de beitet på ikke så langt unna her, bygd ned av hus og leiligheter.



             Vårkjærminne, Omphalodes verna har begynt å blomstre. En nydelig bunndekkende staude.
Og hageskrinneblomsten har og kommet. En fin bunndekker den også.






                                                                                           Vårpryd, Scilla.Virkelig en pryd om våren:)




På en av turene våre denne påsken, fant jeg endel drivved. Nå ligger de over de få tulipanbladene som er igjen i hagen, i håp om at rådyrene lar de være i fred. Kanskje jeg får sett noen av løkene i blomst som jeg satte i fjor?




Tusenvis av kortnebbgås har kommet over huset. Mye på natterstid. Nå mellomlander de i Trøndelag, spiser opp bøndenes åkre og drar videre nordover til hekkeplassene.

Våren er lang og kald dette året også. Det går så sent i hagen, og det er ikke særlig å drive på med noe når en blir så kald på fingrene. Hadde tenkt å få gjort endel før det blir så travelt med jobbingen utover, men det er bare å vente. I dag regner det, men både blåmeisen og kjøttmeisen har inspisert hver sin kasse! Koselig.

                                                                                           :-)







2 kommentarer:

  1. Mus og rådyr er ikke noe problem her hos oss men vi har jo uhorvelige mengder med brunsneiler da... Akk ja.. God ny uke i hagen!

    SvarSlett
  2. Brunsneglene har ikke kommet hit, enda.. Rundt meg er det bare hager med plen, trampoliner og fotballmål, og det skal jeg nesten være glad for kanskje. Mulig de ikke finner hagen min? ,-)

    Ha en fin uke igjen:-))

    SvarSlett