lørdag 18. april 2015

Flytting av storknebb






I dag begynte jeg ute i hagen rundt åtte. Det var meldt regn utpå dagen, så det var bare å sette i gang.
For i dette bedet har det vært mye rot, men i går ettermiddag fikk jeg tatt bort sverdirisen og fagerfredløsen.

Bildet her og nedenfor er fra i fjor sommer.



Sverdiris hadde jeg rundt i hele hagen før, men nå er det bare tre steder igjen. Bladene er veldig fine til å stramme opp buketter, og planten er jo flott. Men, den eser utover og blir bar i midten, og at den er forferdelig å fjerne når den har blitt stor. Røttene er nesten som en stubbe. 
Så i dette lille bedet passet den ikke lenger inn. 



                                                For her ville jeg ha mange storknebb!



                               Så i dag fikk jeg flyttet fem forskjellige til dette bedet. 



                                         Tror det kan bli en fin fargeklatt etterhvert.






Men denne splish splashstorknebben står fortsatt i et bed den ikke skal stå i, men så kom regnet, og nå er det så vått ute, at det ble stopp for i dag. 
Det ble innlevering av bilde til galleri sg og handling på bondens marked istedet. 
Nå fyres det i ovnen og resten av julas pinnekjøtt står på menyen til middag:) 


                                                             Ha en fin lørdag:-)

10 kommentarer:

  1. Flotte bilder av geranium i forskjellige varianter :-)) Jeg var ihuga samler for noen år siden og jeg hadde over 80 forskjellige.. Men nå har jeg begrenset meg litt. Gikk litt lei av de stor for de tok en del plass, blomstret kort og hadde en lei tendens til å legge seg utover når Bergensregnet satte inn. Men jeg har selvfølgelig mange igjen enda :-)) De er jo så utrolig villige og grei å ha med å gjøre. At sneilene ikke synes at de smaker godt er jo et ekstra pluss da :-)) Vi har hatt fint vær hele dagen men nordavinden har gjort det litt surt ute. Ikke at vi lar oss skremme ;-D Kos deg foran peisen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du verden! Over 80 forskjellige? Imponerende! Ja, de store legger seg utover i regn. Nå har jeg samlet de små variantene i ett bed og de andre i dette over her. Så får vi se. Greie planter, og fine blomster.
      Litt sur vind til oss også, men det er oppholdsvær og litt sol, så det er bra!
      Ha en fin søndag:-)

      Slett
  2. Hei! Geranium er en av mine hagefavoritter. Liker så godt alle fargenyansene. Sverdiris er innmari flott, men man trenger nesten dynamitt for å fjerne dem. Pga av utrolig kald vind fant vi i dag en ny kaffeplass i hagen. Eller retter sagt nesten utenfor hagen. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de blir fort favoritter disse plantene. Villige og greie å ha med og gjøre.
      Sverdiris er noe herk å fjerne, men de er jo flotte!
      Koselig å finne nye steder i hagen der en kan drikke kaffe. Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Flotte bilder av storkenebb. Blomstrer de på forskjellige tidspunkter ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Vet du, det gjør de sikkert, men det husker jeg ikke i farten hvem som gjør det av mine. Det er noe jeg må notere ned i sommer.
      Men de har som regel lang blomstringstid og er utmerkede bunndekkere de fleste av dem.
      :-)

      Slett
  4. Ja, jeg kjenner til den sverdirisen! De blir til slutt noen beist i hagen, men er samtidig er flott plante. Ikke lett dt der ;)
    Vakre storknebb!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne sverdirisen blir i kraftigste laget etterhvert. Men, den er jo flott!
      Takk:)
      Fin søndag igjen:-)

      Slett
  5. Jeg fikk sverdiris i fjorhøst og har plantet den nederst i hagen hvor den skal få lov å bli stor. Jeg falt helt for bladene da jeg så den hos henne jeg fikk den av - en flott kontrast til annet bladverk. Jeg kan godt tenke meg at den blir i største laget i bedet du viser. Storkenebb blir fint.det er så mange fine. Splish spash sådde jeg i fjor, og er spent på om den kommer igjen og hvordan blomstertegningene blir. God søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har veldig flotte blader denne sverdirisen, og den eneste viltvoksende i Norge. Og kan vokse med røttene i vann:)
      Så der den kan spre seg selv, er jo ideelt.
      I mitt bed ville den nok med årene ha sprengt utover steinkanten rundt. Men jeg har den andre steder i hagen:)
      Ja, denne splish splash kan få artige tegninger.
      Ha en fin dag!

      Slett