fredag 17. april 2015







                                                                   Endelig har Auriklene kommet i blomst! 



                                               Og denne i kjøkkenhagen har vært her i mange, mange år. 



Den har klort seg fast i veggen på siden og i kanten, og der trives den ser det ut til:) Jeg har litt vanskelig for å ta vekk planter som velger seg voksested selv. Og denne er ikke i veien for det som er i kjøkkenhagen, så den får stå. Disse Auriklene var i hagen da vi flyttet inn her.



                                                                  En Aurikkel jeg ikke vet hvor kommer fra. Fin iallefall:)




                      Kaukasus primula, ´Primulapruhoniciana juliae`. En av hagens aller minste plante. Søt!




                                                                               Noen av krokusene begynner å bli slitne.




                                                                                              Denne hviler hodet på en stein.



                                                                               Rabarbra! Snart blir det rabarbrakake. Nam:)




Denne knoppen berget seg så vidt unna rådyrmunnen. Skal bli fint å få se noen av tulipanene i blomst iallefall.



Og flotte Peonspirer. I dag er det ganske bra vær her. Litt varmt faktisk, og noe sol. I morgen har overgartneren igjen noen dråper på lager, og det tror jeg sannelig den har på søndagen også.
Ingenting å gjøre med det. Vel, dette var en liten oppsummering fra hagen i dag.

                                                                                                 Riktig god helg!



6 kommentarer:

  1. Det er lite som kan måle seg mot rabarbraen når det gjelder voksekraft?! Stilig :-)) Ja de søte små primulaene må få lov å blir når de velger seg sånne morsomme vokseplasser ;-D Helt enig! Ha en flott helg med eller uten regn på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rabarbraen er en kraftig plante, og veldig dekorativ. Prydrabarbraen er også flott, men ikke spiselig og tar uhorvelig mye plass,)
      Morsomme vokseplasser har jeg sansen for. Så de må jo få stå.
      God helg igjen! Litt begge deler av vær her til meg.

      Slett
  2. Planter som bestemmer hvor de vil vokse, klarer det det veldig godt selv. I dag har vi vært på Hagemessa på Lillestrøm og jeg kjøpte to nye aurikler. De har spennende bladverk og blomster. Her legger krokusene seg ned for hvile til neste år. Har flere rådyrspiste tulipaner, men de gjorde det så tidlig at jeg tror ikke tulipanene har fått noen skader. Håper virkelig at de holder seg unna nå.
    Rabrabra er en urtidsplante. Navnet går tilbake til urnordisk og den har et pussig navn. Tror ikke man vet hva det betyr. Prøvde en gang å tegne et blad. Kjempemorsomt og frustrerende.
    God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de. Og de kan godt få lov til å stå der de trives også. Heldig du som har vært på hagemessa! Litt langt å rese for meg, men vårens tur til meg, blir til Svinvik aboret i mai.
      Aurikler er fine planter!! Og håper rådyrene finner noe annet å spise til deg. Her i går hadde de til meg gnafset på stjerneskjermene mine:(
      Rabarbraen er en gammel plante ja. Og en finner den ofte på gamle setre på fjellet også. Tegne rabarbrablad har jeg aldri gjort, men har laget avstøpning av de. Det blir kjempefine fat! Skal lage flere i år.
      Ha en fin lørdag:-)

      Slett
  3. Å så søte! Jeg har også de to øverste Primulaene, eller noen som ligner veldig mye, Det fulgte med "på kjøpet" når vi flyttet inn. Nå har det begynt å komme noen underlige mellomtinger innimellom, de er oransje, brune, rødaktige... Det må da være en krysning.

    Fortsatt god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er virkelig søte! Og jeg tror også det må være krysninger som skjer. Fine er de iallefall disse auriklene. Og koselig når de blir med på kjøpet,)

      Ha en fin mandag:-)

      Slett