mandag 13. april 2015

En hage med kornkråkekoloni







 I dag har jeg ruslet litt rundt i nabolaget her,  til Nedre Charlottenlund helt nede ved fjorden. Snøbygene står tett i dag, men litt sol innimellom også. Ikke slutt med lue enda.



 Her er det mange gamle flotte eiendommer med svære hager. Og denne her har en kornkråkekoloni nede ved naustet.



                                                                                      Her nede hekker rund åtte/ti par kornkråker.



 I fjor ble mye av hagen her ryddet for kratt og råtne trær. Skulle gjerne gått inn her, men det kan jeg jo ikke gjøre,)




                                                        De fikk tilbake utsikten over Trondheimsfjorden de som bor her.



 Litt lenger nede ligger et hus som kanskje var en hytte før. Og lengst ute har de som bor i området, sin egen badeplass. Men alle kan komme hit på tur.



 Stranden er ikke ryddet enda i år, men etterhvert kommer det til å bli fint her nede. Lenger ut ligger et stupeanlegg, som kan skimtes på det første bildet.



 Godt for kropp og sjel å rusle ned hit. To par tjeld og noen måser holdt til her i dag, ja også kornkråkene og stær. Ellers er det mye hegrer her, men nå er det straks hekketid, så de har dratt til hekkeplassene.



Kornkråkene er litt spesielle, de finnes bare her i Trondheim, Stavanger og i Hamarområdet. 
Og 2/3 deler av bestanden holder til her i Trondheim. Hit kom den for første gang i 1972, og hekker stort sett bare på østsiden av Nidelva.




 Et bilde jeg tok for noen år siden av en gammel kornkråke. Det kan en se fordi den er grå på nebbet. HER kan du lese mere om kornkråka.

Hagen er kald og våt i dag. Noen nye blomster er i knopp, men det trengs muligens litt mere varme for å få de ut. 4 pluss i dag. Får se om jeg får på macroen og får knipset litt i løpet av uka.

Tranene har kommet tilbake også. Så to da vi var på tur i går. Fin ukestart til alle:-)







9 kommentarer:

  1. Så vakre de kornkråkene er! Svarte som ravner, men de er vel også i slekt antar jeg. Kråkene rundt her er bare grå og svarte. skulle gjerne hatt noen sånne her også.
    Nå må jeg spørre deg om noe. Jeg har ryddet i noen bøker her, og fant Per Hansssons bok " og tok de enn våre liv", som handler om familien Moset. og der så jeg nevnt samme etternavn som deg. Er du i slekt med de? Denne boken leste lærerinnen høyt for klasse når jeg var sånn ca 10 år og den historien gjorde et uutslettelig inntrykk.

    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Kornkråkene er vakre ja, og i slekt med kråkefuglene. Det er litt spesielt at de bare finnes tre steder i Norge.
      Nei, jeg er ikke i slekt med noen i Selbu. Men jeg er gift med en selbygg og har hytte der. Etternavnet mitt er fra Gudbrandsdalen, men det er fortsatt noen i Selbu som tror jeg er derfra,) For det er veldig mange i bygda som har samme etternavn som meg.
      Men familien Morset gjorde imponerende motstand under krigen, så jeg skjønner at boken gjorde et stort inntrykk på deg. Selv har jeg ikke fått lest hele boka, men vi har den i bokhylla vi også:)
      Fin dag til deg også:-))

      Slett
    2. Takk for svar! Ja, det er nok mange som tror at du er fra Selbu med det etternavnet!
      Det pussige er at den ene av sønnene til Morset flyttet bare noen mil herfra. Mine svigerforeldre leiet et hus som de eide. Nå er han død. Lurer på om det var Trond den yngste av de som flyttet hit. Nå er det sønnen hans som har overtatt eiendommen, og kona hans er i "mitt" hagelag. Verden er liten :))

      Du burde lese den på nytt. Jeg klarte ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig med den. Gripende historie, og jeg har lest det meste om Rinnan også. Trondheims traktene har mye krigshistorie på godt og vondt...

      Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
    3. Verden er jammen ikke stor nei;) De hadde jo sju sønner, så de ble kanskje spredt utover noen av de ja. Artig at kona til en av sønnene er i ditt hagelag. Hagemennesker er flotte folk!
      Trondheim/Trøndelag har mye krigshistorie ja, på godt og vondt. Nå skal jeg lese ferdig Lahlumboka jeg begynte på i påska, så en bok til fra Shetland. Da har jeg ingen bok i kø så langt.

      Ha en fortsatt fin dag! Her kom sola og det klarner opp:-))

      Slett
    4. Vel, nå snør det tett..-) Det kjente trønderværet. Fire årstider på en liten stund.

      Slett
  2. Ganske skiftende vær her også med snø, hagl og solskinn pø om pø :-)) Jeg så en del kornkråker i Skottland sist sommer. Spennende å ha dem hekkende i nabolaget! Men uavhengig av været går våren ufortrødent sin gang i hagen :-)) Mye å glede seg over! God ny uke :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Vær er vær ja. Kystvær kan jo være veldig varierende og fint:-)
      Ja, det er faktisk funnet ringmerket kornkråker fra Trondheim på de Britiske øyer, Færøyene mm. Flotte fugler! Vi har tre kolonier her i nabolaget, bl.annet dette jeg besøkte i dag. Ellers er det et til ved kirka rett bortenfor her som er større ,og et ovenfor her som jeg ikke vet så mye om.
      Jepp! Jeg kommer etter jeg også, i hagen. Tar litt tid, men det går sin gang der ute,)
      Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Hei! Sånne gamle hager er som en magnet. Man kan ikke gå inn, men sender lange blikk. Flott og spennende miljø. Har ikke hørt om kornkråker.
    I morgen er det meldt fare for snø. Det er ikke mulig. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Gamle hager er som en magnet ja! Ennå er det ikke så mye som blomstrer, meg etterhvert blir det noen turer for å sende enda legre blikk inn i hagene. Men mange har ikke disse hagene som de var før, for det tar sikkert for mye tid til å stelle dem.
      Kornkråker er kanskje ikke så rart du ikke har hørt om, da de ikke finnes så mange steder i Norge. Fine fugler:)
      Det meldes snø her til meg også i dag, men den legger seg sjelden så langt ned i lavlandet. Håper den blir fort borte til deg også.
      Ha en fin dag!

      Slett