torsdag 12. mars 2015

X-faktor hvit



Mitt bidrag til x-faktor i hvitt, blir Duppesoleie ´Ranunculus aconitifolius ‘Pleniflorus’.

Denne nydelige hvite blomsten med det flotte norske navnet, er en av mine virkelige favoritter i hagen!





 
Den har også en historie:

 
På gården til svigermor sto duppesoleien engang veldig stor og flott. 

Årene gikk og svigermor ble mere og mere skrøpelig, hagen tapte seg selv om jeg luket og prøvde holde den i orden.

Så begynte naboens hester, geiter og sauer å komme og tråkke i bed og forsyne seg av hageblomstene.

Svigermor endte etter hvert på sykehjem, gården ble solgt og jeg tok med meg denne kjære hageblomsten hjem til hagen min.

Her står den og stråler med sine vakre hvite små roseliknende blomster, og minner meg på svigermor som var så utrolig glad i blomster!

 

http://moseplassen.com/2015/03/hvit-blomst/#more-38412

                                                             Klikk på bildet over, så kommer du til flere flotte kandidater:-)














Svigermor reiste også rundt i Norge i mange tiår og samlet inn flere hundre ville blomster til sitt herbarium. En samling som nå ligger godt oppbevart i kjelleren her:-)

                                                                                   :-)


42 kommentarer:

  1. Otroligt vacker. Lycka till!

    SvarSlett
  2. Wow! Så snyggt! Helt klart en favorit.
    Ha det gott.

    SvarSlett
  3. Så fin historie bak den! Nydelige bilder av den. Jeg er så glad for at jeg også har den samme i min hage. Det er en utrolig vakker blomst!

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Ja, den er utrolig vakker! Tusen takk:-)

      Slett
  4. Utrolig vakre nærbilder! "Alle" har den her i Bodø, men det er få som legger merke til hvor vakre de enkelte blomstene egentlig er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig mye av den nordover, og den har vært veldig populær bl.annet i Tromsø fra gammelt av.
      Blomstene er nydelige:-)

      Slett
  5. Noe så vakkert. Den hadde jeg aldri sett før. Fin historie også. Godt å ta vare på gamle planter og minnene om de som eide dem en gang. Ha en strålende dag i våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, denne er et fint minne om svigermor som var så glad i blomster.

      :-)

      Slett
  6. En riktigt ädel växt den blommar dessutom väldigt länge.
    Jättefina bilder! Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, blomstene står lenge, og flott i buketter.

      :-)

      Slett
  7. Helt fantastisk vakre bilder av en nydelig blomst. Så kjekt å kunne dyrke videre på samme plante som din svigermor. Lykke til!

    SvarSlett
  8. Sikke en fin historie - og en meget smuk blomst :)

    Held og lykke.

    SvarSlett
  9. Utrolig flotte bilder av en kjent og kjær plante! Godt du har tatt vare på den. Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, denne er jeg veldig glad for at jeg tok med meg til min hage.

      :-)

      Slett
  10. Jättefina bilder! Och vilken fin berättelse.
    Lycka till i utmaningen
    Kram Maria

    SvarSlett
  11. Duppesoleien er min favorittplante nummer en! Jeg har to eksemplar som jeg verner om så godt jeg kan!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott å høre! Ja, den kan jo deles veldig lett, så det er koselig å ha flere enn en i hagen.
      Tusen takk!

      :-)

      Slett
  12. Fantastiska bilder på en stor favorit!

    SvarSlett
  13. Den må jeg nok sjekke ut nærmere. Jeg har aldri sett duppsoleie "live". Kjempe fine bilder:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Anbefales virkelig i hagen!

      .-)

      Slett
  14. Mycket vackra bilder på den fina blomman
    Ha en fin och skön fredag och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Fin fredag til deg:-))

      Slett
  15. En absolutt verdig kandidat! Deilige bilder og jeg gleder meg til den igjen blomstrer her i hagen :-)) Min plante kom en bytteplante via Hagegal. God fredag! Nå vil vi ha sol hele helgen?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og ja! Nå kommer det sol til oss:-)))
      God fredag!

      Slett
  16. Nydelege kvite blomster!
    Og så fin historie om den.

    Lukke til.

    SvarSlett
  17. Hei! Det høres ut som du har hatt en veldig spennende svigermor. Man blir virkelig inspirert av sånne mennesker. Kjøpte duppesoleie for første gang i fjor. Den ble stående i potta en god stund før den havnet i jorda, uff.. Håper at den har klart vinteren.
    Du tar så fantastiske bilder. Blir fascinert, inspirert og imponert.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, hun var veldig glad i blomster. Håper du får til din. Den skal være veldig hardfør(H8)så jeg tror nok det går bra:-))
      Tusen takk fior det!
      Ha det fint :-)

      Slett
  18. Vakre makrobilder av en kjær staude! - Fint at du fikk reddet den over til din hage så den kunne få leve videre før hester spiste den opp.
    Ha en riktig fin dag - og lykke til i X-faktor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Ja, jammen bra jeg tok den med meg til hagen min.
      Og takk:-))

      Slett
  19. Nydelige bilder av flott kandidat! Lykke til :-)

    SvarSlett
  20. Så nydelig blomst! Må notere meg denne...
    Fin historie også. :)
    Men jeg er imponert over ditt header-bilde! Magisk! :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Koselig med tips til notering. Og fint du likte header-bildet!
      God helg:-)

      Slett
  21. Det var en riktigt fin blomma! Lycka till!

    SvarSlett