onsdag 18. mars 2015

X-faktor grønn & svart


                          Da har vi kommet til siste innlegg i Annes x-faktorkonkurranse for denne gang.  Nå er det grønt og sort, men det nærmeste jeg kommer en sort blomst, er en mørkerød blodtopp. Så da velger jeg denne Grønnliljen, Zigadems elegans.
Og den er virkelig elegant!










 Jeg kjøpte den uten helt å vite hva slags plante det var. Ikke husker jeg hvor jeg kjøpte den heller. Den ble plantet i en jungel av sverdiris og gjerdesolhatt stakkar,  og det var lett å gå forbi denne skjønnheten på hagens runder.
Etterhvert vokste den seg ganske stor og det ble mange blomster på den. Og så ble den fotografert! For nå så jeg den jo, etter alle årene i alt det andre grønne. 
Bildet av grønnliljen ble lagt inn i hagebloggen, men navnet visste jeg fortsatt ikke.
Men det var det en leser av hagebloggen min som gjorde! Takk:-)
Jeg har rotet i arkivet og funnet igjen damen som ga navnet på blomsten! Og sånt setter jeg stor pris på, at noen tar seg tid til å kommentere om ukjente plantenavn en har glemt :-) Det gjør denne hagebloggverden unik!

Nå skal sverdirisen bort, mye av gjerdesolhatten også og grønnliljen skal få seg en verdig plass i hagen! 

Det har vært gøy med denne konkurransen, ikke minst dette å oppdage nye hageblogger. Og mange nye planter og blomster er notert ned:-)
Og en stor takk til Anne på Moseplassen for å sette i gang disse konkurransene!






http://moseplassen.com/2015/03/x-faktor-blomster-gronn-og-svart/#more-38470


                                   Klikk på bildet over, så får du med deg alle de andre flotte bidragene i denne konkurransen:-)



42 kommentarer:

  1. Så vacker, och ett fint foto. Lycka till i utmaningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og tusen takk skal du ha:-))

      Slett
  2. Helt ukjent for meg, men utrolig elegant og vakker! Så fin den er, og gøy at du fikk navnet på den :)

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er litt flott ja! Og at jeg fikk navnet på den også.
      Tusen takk:-))

      Slett
  3. Vilken underbar bild! En klar favorit i X-faktor.

    SvarSlett
  4. Nydelig bilde av en vakker og grasiøs blomst! Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha, Anne:-))
      Fin dag til deg og!

      Slett
  5. Så vakker den var da. Det finnes mye fint av blomster og heldige er vi som får være med i en sånn konkurranse. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er så gøy med disse konkurransene til Anne Moseplassen.
      Takker for det!

      :-))

      Slett
  6. Toppenbild av en riktigt tjusig blomma. Lycka till!

    SvarSlett
  7. Den var ukjent for meg. Vakkert bilde som alltid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig du syns det. Ja, blomsten er kanskje ikke så kjent, jeg vet så lite om den.
      Tusen takk!

      :-))

      Slett
  8. Søt plante, som fortjener en fin plass!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha for det:-))

      Slett
  9. De bittesmå stjerner er bedårende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? De gjør kanskje ikke så mye ut av seg, men sammen er de nydelige.
      :-))

      Slett
  10. Det är så roligt med det här för jag hittar blommor jag aldrig sett förut. så frän den är. får nog leta lite här ser jag
    Ha en fin mitt i veckan och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Det er flott å kunne oppdage nye planter i hageverden.
      Tusen takk skal du ha, og ha en fin kveld:-))

      Slett
  11. Spesiell og flott plante :)
    Morsomt med ny kunnskap også.
    Lykke til vider.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2015/03/18/moseplassens-x-faktor-gronn-eller-sort/

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ganske fin ja,) Og tusen takk for det. Ha en fin fin kveld du også:-))

      Slett
  12. En riktigt fin växt som jag tycker mycket om.

    Finns hos mig också.

    Lycka till

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du også har den til deg! Den er ganske fin ja.
      Tusen takk skal du ha:-))

      Slett
  13. Ja dette er jo en av de virkelig lekre grønne i sommerhagen :-)) Jeg kan ikke huske at jeg så min sist sommer =O Iiik! jeg håper den sto der inni jungelen?! Ja det er flott at Anne lager moro for oss og heldigvis så er det alltid noe nytt å lære :-)) Lykke til med den skjønne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ups! Håper du finner din i jungelen også. Den er ganske fin ja, det tar bare litt tid for en virkelig ser den.
      Anne er jo et Orakel!
      Tusen takk skal du ha:-))

      Slett
  14. Så søt denne var da! :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  15. Den var da aldeles nydelig, og den trenger virkelig å komme frem og vise seg!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha:-)) Takk!

      Slett
  16. For et fantastisk flott bilde av en nydelig plante. Den fortjener virkelig en plass i solen. Lykke til!

    SvarSlett
  17. Lekker lilje.
    Ukjent for meg, men eg skal sjå etter den.

    Lukke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig fin ja. Tusen takk skal du ha:-))

      Slett
  18. Hei! Den har jeg forsøkt å så en gang, men det kom dessverre ikke en spire. Nydelig bilde. Ha det så bra og lykke til! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har prøvd jeg også, men har ikke fått til noen enda. Nå ligger noen frø i vann, for jeg vil prøve igjen. Men kanskje den ikke er så enkel?
      Ha det bra og tusen tusen takk for det:-))

      Slett
  19. Vacker blomma - och vacker bild. Blir en svår konkurrent i tävlingen :)

    SvarSlett
  20. Det var en virkelig flott blomst! Jeg fikk navnet på mine smørgule krokus på bloggen min og er enig i at det er kjekt når lesere tar seg tid til å hjelpe med navn når de kan. Ha en fin helg! Det blir spennende å se hvilke blomster som kommer til finalen! Hilsen Anne-Kristin ( lykkelig i hagen )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er faktisk veldig koselig når andre tar seg tid til å tipse ller svarte på blomsternavn:) Og det blir kjempespennende i konkurransen nå ja!
      Riktig god helg:-))

      Slett
  21. Denne var utrolig flott :-)
    Lykke til :-)

    SvarSlett