mandag 16. mars 2015

X-faktor blått








 Da er vi kommet til blått i x-faktor-konkurransen Anne fra Moseplassen arrangerer. Og det måtte bli kuletistel, ´Echinops bannaticus´.
En vakker og hardfør staude.  Men i fjor begynte den å visne bort, bare en stilk sto igjen. Trist..
Jeg vet ikke hva som skjedde.
Den står ved siden av dammen uten kontakt med vannet.
Så jeg er spent på om den vil komme igjen i år. Skulle den ikke gjøre det, så må jeg kjøpe med en ny, for kuletistel vil jeg ha i hagen min:-)
Echinops bannaticus

Echinops bannaticus
Echinops bannaticus


                              


http://moseplassen.com/2015/03/x-faktor-blomster-bla/#more-38454


          Klikk på bildet over, så kommer du til flere flotte blå kandidater i konkurransen:-)






                                                    Blå kuletistel er en favoritt blant humler og blomsterfluer.












                                                                                                       :-)

50 kommentarer:

  1. Så fina bilder, lycka till i utmaningen!

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder! Kuletistel har jeg ikke fra før, men skjlnner at jeg må skaffe meg det. Håper din kommer igjen!

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Ja, kuletistel er en flott staude i hagen!

      .-)

      Slett
  3. De er så flotte.
    Lykke til.
    Ha en fin dag. Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2015/03/16/blatt-sier-moseplassens-x-faktor/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er virkelig flotte! Takk:-)

      Slett
  4. Ah, så fantastiska bilder! Vilken flott växt.
    Lycka till!

    SvarSlett
  5. Vakkert bilde av den skjønne...

    SvarSlett
  6. Hei Kathrine

    Super lækre billeder - Proff med sort baggrund!

    Du risikerer jo at vinde;)

    Held og lykke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, sort bakgrunn er fint for å fremheve hovedmotivet. He... nei, jeg vinner nok ikke, for det er så mange andre flotte kandidater der ute i hageverden. Men takk for ønsket;.)
      Takk takk:)

      Slett
  7. Den var virkelig spesiell og vakker. Lykke til! :)

    SvarSlett
  8. Alle dine bilder er premiebilder!!!! Nydelig med kuletistel. Lykke til! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Jeg har vært med så mange ganger i Moseplasskonkurranser, så jeg tror ikke jeg stiller sterkt i år.
      Det er så mange andre flotte kandidater, så jeg heier på dem jeg i år:-))

      :-)

      Slett
  9. Sikke smukke fotos af en vidunderlig, grafisk plante. Jeg er meget begejstret for tidselkugler og nyder dine fotos:0)

    Mange havehilsner fra Katinka

    SvarSlett
  10. Fantastiska bilder.

    Lycka till

    SvarSlett
  11. Du tar så fantastiske bilder, bare å nyte! Kuletistel har jeg også et sted, men tror ikke den trives dessverre.....Håper din kommer igjen i år, den er veldig spesiell og så vakker!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Dert er en så fin blomst, så jeg håper min kommer igjen og at du får til din også. Vi får krysse fingere!
      Takk:-)

      Slett
  12. Hvor er den fin. Håber den kommer igen. Held og lykke i konkurrencen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er vakker, og jeg håper den kommer igjen, ellers så må jeg få tak i en ny en.

      Takk:-)

      Slett
  13. Du är verkligen duktig på att fånga ögonblicket med insekter och blommor. Tjusiga bilder! Lycka till, mvh Jonbel

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er veldig spennede å fotografere insekt, og særlig i kombinasjon med blomster. En fin utfordring, som ikke bestandig er så lett,)

      :-)

      Slett
  14. Hei
    Utrolig flott kandidat, og for noen flotte bilder.
    Ønsker deg lykke til i konkurransen

    Klem Vivi

    SvarSlett
  15. Jeg er også glad i mine kuletistler. De har en fasong som skiller seg ut og fin stålblå farge. Bildene dine er nydelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en blir veldig glad i disse runde kulene som lokker til seg insekter. Tusen takk!

      :-))

      Slett
  16. For en fantastisk flott plante, kuletistel. Bildet der den speiler seg i vannet er bare kjempelekkert. Også de andre bildene dine er flotte. Dette må være en flott X-factor plante. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så flott! Liker den så godt, at skulle den forsvinne, så må jeg få tak i en ny en. Speiling i vann er noe jeg har drevet med en god stund, og det er veldig facinerende å jobbe med fotografisk.
      Tusen takk:-))

      Slett
  17. Vackra bilder på en otroligt fin blomma. Lycka till
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Fin uke igjen:-))

      Slett
  18. Så dekorativ og lekker! :)
    Flott bildeserie. Lykke til! :)

    SvarSlett
  19. Så vakre bilder! Kuletistel er virkelig fin og dekorativ og helt annerledes enn det andre i hagen! Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Fin dag igjen:-)

      Slett
  20. Helt fantastiskt vackert och vilka härliga bilder!
    Stort lycka till!

    SvarSlett
  21. Kjempeflotte motiver, lykke til!

    SvarSlett
  22. Så fina bilder på bolltisteln. Den du valt till utmaningen är fantastisk och så gillar jag speciellt den där macrobilden med humlan full med pollen .... superbra bild!

    Lycka till i den blå utmaningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Macrofotografering er veldig spennende. En kommer så tett nær.
      Takk :-)

      Slett
  23. Wow, for noen bilder!!! Hvis ikke denne kommer langt i konkurransen skjønner jeg ingenting, kuletistel er en av mine blå favoritter også. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Kuletistelen er virkelig en flott og spesiell blomst. Jeg håper jo på å komme langt i konkurransen, men det er veldig mange flotte kandidater, så det blir spennende.
      Takk:-))

      Slett
  24. Hei! Kjempeflotte fotografier. Kuletistel har godt av å bli delt.
    Jeg har skrevet det før, jeg heier og stemmer på deg. Jeg er overbevist om at du når toppen. Ha det godt og lykke til Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og tusen takk! Veldig koselig du vil gi stemmer til meg, om jeg blir plukket ut videre. Uansett så er det gøy å være med, og veldig mange flotte kandidater:-) Så dette blir ikke lett, men jeg prøver.
      Takk for det og ha en fin kveld:-)

      Slett
  25. Veldig veldig vakre bilder! Her skinner kunstneren igjennom og gjør det hele magisk! Du får alle mine stemmer om det skulle komme til det :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marit! Det hadde vært gøy å komme videre blant de 30 utvalgte, så dette blir spennende! Med så mange flotte deltakerblomser, kan det jammen ikke være lett å ta de ut.
      Takk igjen:-))

      Slett