fredag 6. mars 2015

Ut med kvistene!





 Jeg viste det vel egentlig, at det å drive frem kvist innendørs ikke kom til å gå.  Men jeg har da prøvd. I går kastet jeg ut alle sammen og i dag er hals og hode mye bedre:-) Allergi og kvist går ikke så bra her i huset.



Men, en gledelig nyhet! Det nærmer seg 12. mars. Da kommer tjelden tilbake hit til oss. Det er alt noen som går hver dag i fjæra og ser og lytter etter tjelden. I fjor kom den faktisk to dager før tiden!

Svarttrosten har begynt å synge. Hører den godt på soverommet tidlig på morgenen. Kjøttmeis og blåmeis har også så smått begynt. Og kjøttmeisen har vært bortom fuglekassa i rogna en snartur :)



 Ny kompostbinge begynner å ta form. Her er to av sideveggene.



Her bakveggen. Så mangler jeg midtdeleren og de plankene foran som skal løftes av eller på etter behov. Men i natt regnet det en god del, så det blir for vått å få satt den opp i dag der jeg skal ha den.
Senere kan jeg utvide på begge sidene om jeg trenger mere plass til kompostering.



 Noen spirer har jeg fått tatt opp, satt i små potter og plassert i kjøkkenhagen. Så har jeg fått sett på tre bed som skal graves opp og ordnes på nytt. Kom ganske langt med fornyelsen i fjor, men noen er igjen.


                                                                                                 Solelskeren Mumrikk

Det har dukket opp en ny katt i hagen, som jeg ikke har sett før. En stor fin sort/hvit katt, som prøver å måle krefter med Mumrikk. Altså, stirrekonkurranse. Ingen slossing så langt heldigvis.
Spurvhauken er innom ganske ofte, men rådyrene har jeg ikke sett på en stund. Min mann så en rev gjennom hagen her en ettermiddag. Ulikt den å komme når det ennå ikke var mørkt. Har bare sett spor før. Men den forsvant bort til nabokaninene....

Sol etter regn her til oss. Støvet forsvant, pollenet også. Det ser ut til å bli en grei dag, men nye stormer meldes til helgen.

                                                                         God helg!

                                                                               :-)





4 kommentarer:

  1. Så flink du er! Kompostbinger er kjekt å ha. Jeg har en i plast, men glemmer å bruke den... ;)
    Glad for at jeg ikke er allergisk mot noe heldigvis. Spennende med hønsehauken hos deg! Håper den ikke forgriper seg på katten din.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, min mann har endel tommeltotter, så det er best å gjøre ting selv. Eller, gjøre alt selv.
      Glemme å bruke komposten? Den har jeg ikke hørt før. Kompost er gull for hagen, og topp for gjenbruk og miljø. Kompostering annbefales virkelig! Topp for lommeboka og,)
      Det er spurvehauken som er på farten i hagen her. Den tar nok ikke katten, men en ørn laget rabalder for 14 skjorer her tidligere i uka.
      Riktig god helg:-))

      Slett
  2. Hei! Jeg har tatt inn kirsebærgreiner som har blomstra, men vi er heldigvis ikke allergiske. Komposten er hagens viktigste hjørne. De er et under at den går fra hagerester til mørk, fin jord. Vi har ikke binger, men legger avfallet i hauger. Er ikke så gode på å snu dem. Det blir jord allikevel.
    Det å gå og vente på trekkfugler, kjenner jeg meg veldig godt igjen. Tjelden må jeg dra til fjorden og å se. Den som jeg venter aller mest på er, linerla. Det tidligste jeg har sett den, er 3/4 april. Det er et gensyn som gir hjertet et hopp.
    Stirrekonkuranse har kanskje bokserne lært noe av katter. Jeg vet jeg har skrevet det før, men bildene dine er så flotte. Moseplassen starter en fotokonkurranse på søndag, tror jeg. Temaet er farger. Der må du delta. Jeg skal heie og stemme på deg.
    Riktig god helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Jeg tenkte ikke delta på noen konkurranse, men du frister meg. Takk:-) Vi får se. Og ja! Komposten er hagens essens. Jeg vil ha binger pga plassen vi har. Men nå skal det ordnes rundt de, sånn at det blir litt mere plass til staudesåing mm.
      Jeg er heller ikke flink til å snu komposten, og da er det jo så fint at det blir jord alikevel! I fjor satt greipet fast i komposthaugen til telen gikk, i mai en gang. He.. Men, det ble kompost til hagen likevel.
      Å, ja! Linerla er jo min barndomstekkfugl! Jeg vokste opp i Gudbrandsdalen, og da var det vår når linerla kom. Nå bor jeg ved fjorden, og tjelden har blitt min "linerlevårfugl". Men linerla kommer her og, men litt senere enn tjelden.
      Har du bokser? Det er den hunden jeg liker best faktisk :) Den første hunden jeg likte på de gårdene jeg var avløser på som ungdom. Og igjen, tusen takk!
      God helg, Anne:-)

      Slett