tirsdag 10. mars 2015

Mystisk..







 Det har blitt et lite mysterium i hagen min. Snøklokkene som jeg trodde hadde frødd seg tre meter lenger bort, viser seg å ikke likne i bladverket.



 Og den som står alene bortenfor, står nå sammen med tre til. Blomstene er derimot like.



 De jeg tok med fra skogen ovenfor her, har mørkegrønne/grå smale blad, mens de nye har en frisk grønnfarge på bladene og at de er mye bredere. Jeg har ikke bilde av bladene, så det må jeg få gjort.



Det finnes jo flere slag av snøklokker, men i min hage? Ikke har jeg satt noen nye heller, for etter mange misslykkede forsøk, så ga jeg opp å kjøpe løker.
Jeg hentet istedet fra skogen der de hadde kastet fra en gammel hage. Og de kom! Men hvor kommer de andre fra?

I går snødde det her. Typisk mars måned. Men snøen forsvant fort, og det er mildt igjen. Det blåser og det meldes regn. Ha en fin tirsdag!

                                                                                      :-)



6 kommentarer:

  1. Men bedårende vakre var de alle sammen. Jeg får ikke til de vanlige snøklokkene, men de mangedoble og klosterklokkene blomstrer litt forsiktig hvert år. Herlig når de springer ute og gir farge til hagen. Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Snøklokker er vist ikke lette å få til. Jeg leste om det etter mange forsøk på å kjøpe løk og sette, at de hadde så lett for å tørke ut i butikkene. Det enkleste er å få noen av en nabo eller noen andre som har.
      Klosterklokker har jeg virkelig lyst på. Håper de ikke er like vanskelig å få til med løk fra butikken.
      Flotte er de ja!
      Fin dag igjen:)

      Slett
  2. Spennende mysterie! Det finnes veldig mange sorter snøklokker, men hvis du ikke har plantet de så må de jo komme fra et sted...?
    Uansett er de veldig fine! Jeg fikk de ikke til å trives her før, men nå har jeg noen små tuer :)
    Det gjelder å ikke gi seg :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. He..Ja, det kan man si. De må jo ha kommet fra et sted. Og der de har kommet opp, er nesten inni Sverdirisene mine, og der setter jeg da ikke løk? Ja, fine er de virkelig. Snøklokker må vi ha i hagene!
      Fin dag igjen:)

      Slett
  3. Du vet de hybridiserer når de tror seg usett?! Og husk at spennende nye sådanne går for ganske høye priser på auksjon ;-)) Kanskje du blir rik?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det du? Hehe..rik hadde vært noe det, men en er aldri så rik som det å eie en hage og sulle rundt i,)

      :)

      Slett